Zo start je je dag stressvrij

Een goed begin is het halve werk...

Persoonlijk

In de ochtend is het vaak rennen, vliegen en haasten om iedereen op tijd de deur uit te krijgen. Met deze (hele simpele) tips begin je toch wat meer zen aan je dag.

1. Probeer een affirmatie

Het voelt misschien een beetje overdreven, maar positieve affirmaties werken goed tegen stress én dragen bij aan het bedenken van oplossingen. Begin met een simpele als ‘vandaag wordt een leuke dag’ of ‘ik irriteer me niet meer aan die ene collega’. Je zult zien: het werkt!

2. Concentreer je op je ademhaling

Probeer je tijdens het klaarmaken te focussen op je ademhaling. Je zal merken dat deze al gauw omhoog schiet wanneer je veel moet doen, en dat verstrekt juist dat stress gevoel. Je in en uitademing 10 seconden controleren zorgt voor meer rust.

3. Houd de tijd bij

Chronisch tijd te kort in de ochtend? Probeer eens een ochtend te timen hoelang het duurt voordat je alles gedaan hebt, vanaf het moment dat je wakker wordt totdat je klaar bent.

4. En tel daar nog eens 15 minuten bij op

Dingen gaan nou eenmaal vaak wat langzamer in de ochtend. Een extra kwartiertje zorgt ervoor dat je minder hoeft te haasten.

5. Zet een vrolijke playlist aan

Verzamel alle nummers die jou vrolijk maken jou eigen happy list (of tik ‘happy’ in op spotify).

6. Stretch

Voor wie geen tijd, of geen zin, heeft om ‘s ochtends te sporten is een kwartiertje stretchen ook geen goeie manier om je lichaam wakker te krijgen. Een moment tot je zelf te komen, en dat kan gewoon in pyjama!

7. Leg dingen de dag ervoor al klaar

Een bekende tip, en je hebt het jezelf vast al vaker voorgenomen.. Maar de avond van te voren dingen klaarleggen scheelt in de ochtend echt een hoop stress. Wanneer je je ontbijt en lunch de dag ervoor al maakt scheelt dat zelfs tijd én waarschijnlijk calorieën.

Meer leuke content? Like ons op Facebook