Wat? Hoeveel groenten is goed voor ons?

Nieuwe inzichten

Body & beauty

Wie 200 gram groente per dag eet is goed bezig. Well, think again! Tal van wetenschappers adviseren inmiddels een portie van maarliefst 400 gram. Dat is 2x zoveel als het voedingscentrum ons (tot nu toe) aanbeveelt!

Er bestaat dus een grote kans dat jij, net als de overgrote meerderheid in Nederland, dagelijks te weinig groente binnenkrijgt. Begin dit jaar concludeerden onderzoekers aan de University College in Londen namelijk dat een gezond dieet wél 400 gram groente bevat. Dat is misschien even schrikken, maar gelukkig hebben wij een paar tips om je groente inname te verdubbelen.

Dat het eten van groente gezond voor je is wisten we natuurlijk al lang. Groente is rijk aan voedingsvezels, vitamines en mineralen en bevat weinig calorieën. De truc om meer groente te eten is eigenlijk simpel: geef groenten een hoofdrol in je voedingspatroon.

De extra vezels zullen zorgen voor een betere stofwisseling en de carotenoïden zullen je teint zelfs helpen verbeteren! Om je dagelijkse inname te vergroten kun je het beste gedurende de dag toewerken naar de ideale hoeveelheid.

Ontbijt

Begin de dag goed, door te beginnen met je eerste portie. Dit kun je doen door middel van een:
– Ontbijtshake: combineer verse groenten met fruit voor de ultieme vitamine-bom.
– Hartige omelet: voeg eens gesneden champignons of stukjes paprika toe aan je standaard gebakken ei.

Lunch

Laat niet alles op het avondeten aankomen en nuttig voldoende groente tijdens de lunch. Als je tussendoor honger krijgt kun je bijvoorbeeld snackgroenten met wat hummus (gemaakt van kikkererwten!) eten.

Maar probeer zeker eens een:
– Maaltijdsalade: maak een verse salade met diverse groenten naar keuze. Vergeet deze niet aan te vullen met bijvoorbeeld tonijn, kaas en wat olijfolie zodat je toch een vol gevoel hebt.
– Boterham/broodje met gezond beleg: voeg eens wat vaker komkommer, tomaat, taugé of kiemzaadjes toe aan je lunch, zodat je toch wat extra’s binnen krijgt.

Diner

Geef groente eens een hoofd- in plaats van bijrol door middel van deze opties:
– Maaltijdsoep op basis van groente: pompoen, linzen en zoete aardappel zijn uiterst geschikt voor het creëren van een volwaardige maaltijd.
– Groente als extraatje: voeg zelf verse groenten toe aan je tomatensaus en upgrade zelfs je kant-en-klare pizza of blik-soep met een verse bite.
– Vegetarische vleesvervangers: als je enkel het vlees vervangt door een vegetarische optie (en dan niet op basis van zuivel), krijg je instantly meer groente binnen. Supermarkten verkopen tegenwoordig zo veel varianten dat je bijna eindeloos kunt experimenteren.

Tips
– Als je weinig tijd hebt om veel groente te snijden, kun je ook voor diepvries kiezen. De inhoud is vaak al gesneden en bevat nog evenveel voedingswaarden.
– Kies ook eens voor groenten uit het seizoen, deze zijn vaak voller van smaak én goedkoper.

Meer leuke content? Like ons op Facebook