Zó vind je de juiste emotionele balans op je werk!

Redactie 5 dec 2014 Mind

De persoon die jij op je werk bent en thuis, zijn vaak twee verschillende identiteiten. Er zijn dagen op het werk dat alles koek en ei is en dat het thuis allemaal lekker loopt. Maar er zitten er ook een paar tussen waarvan je denkt: ‘Pff, mens, moet dit? Ik heb iets anders aan m’n kop.’ Hoe vind je nou de goeie balans?

De ene persoon is heel zakelijk, de ander gevoelig. Het is niet altijd makkelijk om de juiste emotionele balans te vinden op werk. Immers, je hebt in bedrijven te maken met veel verschillende karakters die af en toe hard botsen. Toch wil je je ook niet laten kennen. Maar wat nou als je kind ziek thuis op bed ligt of dat je moeder in het ziekenhuis ligt? Vaak willen we onze collega’s niet belasten met privé-aangelegenheden, alleen soms hebben de emoties de overhand. Zo zorg je ervoor dat je de juiste werkhouding creëert:

1. Neem niet één bepaalde rol aan

Sommige mensen hebben het idee, omdat ze ‘professioneel’ en ‘collegiaal’ over willen komen, dat ze óf de ijskoningin óf de Barmhartige Samaritaan moeten spelen. Geen van beiden is aan te raden. Het is belangrijk dat je jezelf blijft enerzijds, maar zakelijk anderzijds.

emotionele balans werk

2. Huil nooit

Bewaar die tranenzee voor als je thuis bent. Door te huilen geef je jezelf bloot en toon je je zwakheid. Dit komt de situatie vaak niet ten goede. Blijf rustig, relativeer en vertel met beheerste stem wat er aan de hand is.

3. Begin met dingen die je niet aanstaan

Het is vervelend, maar waar: ieder werk heeft aspecten die niet leuk zijn of waar je tegenop ziet. Vaak zijn het dingen die ‘veel gewicht’ hebben, dus die niet geheel onbelangrijk zijn. Het kan zijn het móéten binnenhalen van een grote klant of een deadline die steeds dichterbij komt. Deze klussen doe je dan het liefst op het laatste moment en maken je daardoor vaak angstig. Zie hier: een persoon die verstijft en dichtklapt, waarna hij of zij een totale black-out krijgt. De oplossing? Ga deze uitdagingen aan. Nu meteen! Versla die angsten! En je zult zien dat het uitvoeren van zo’n taak de volgende keer veel soepeler gaat.

4. Werk met iemand die op emotioneel vlak het tegenovergestelde is

Ben jij een tough cookie? Vind iemand die sympathiek is. Ben jij juist heel gevoelig? Zoek dan jouw tegenovergestelde ziel op. Hij of zij kan dan aangeven wanneer je iets te emo wordt. Zie het niet als kritiek, maar neem de punten mee als leermomenten.

5. Duidelijke taal is het meest efficiënt

Zit je in een positie waarin je vervelend nieuws moet brengen (ontslag indienen bijvoorbeeld)? Vraag of degene die daarover gaat nu tijd heeft, bedenk wat je van tevoren wil zeggen en ga de confrontatie aan. Zo, dat lucht op.

emotionele balans werk

6. Blijk je ergens echt tegen op te zien, delegeer het dan

Het kan zo zijn dat bepaalde dingen gewoon niet voor jou zijn, ook al heb je ze verschillende malen geprobeerd. Kan, iedereen heeft immers zijn eigen kwaliteiten. Geen nood! Besteed ze uit. Een overlevingstruc die op het werk door vele bazen wordt toegepast.

7. Overanalyseer je gedrag niet

Verspil geen tijd meer aan overanalyseren. Iets waar we overigens wel goed in zijn, maar wat verre van efficiënt is. Hou je meer bezig met waar je wel goed in bent en ontwikkel deze kanten. Jezelf continu bekritiseren is zonde van je tijd. Neem waardevolle kritiek met je mee en ga weer verder waarmee je mee bezig was.

8. Ga bij jezelf na wat voor effect jij op je collega’s hebt

Vind je dit eng en vind je het akelig om feedback te ontvangen? Vraag een extra functioneringsgesprek aan, waar je wel naar toe móét. Het is goed om te kijken waar je staat en waar je van kunt leren. Op het werk groei je niet alleen in je functie, maar ook op emotioneel vlak! Uiteindelijk word je de perfecte werknemer.

Reageer op artikel:
Zó vind je de juiste emotionele balans op je werk!
Sluiten