Dit is het geheim om nachtelijke vreetbuien tegen te gaan

Body & beauty

Je sluipt stiekem naar de koelkast en kan het niet laten om nog even een halve kaas en wat chocola naar binnen te werken. Superslecht natuurlijk, want als je daarna weer je bed induikt kan je lichaam dat eten nog amper verwerken. Niet goed voor je gezondheid dus, maar ook niet voor je gewicht. 

Onderzoekers van de Michigan State University deden onderzoek naar deze nachtelijke vreetbuien. Daarvoor onderzochten ze de relatie tussen stress, hoe goed je slaapt, je stemming en eetgedrag. Hiervoor vroegen ze de deelnemers al deze dingen in een dagboekje bij te houden.

Stress op de werkplek

Hoewel beide groepen deelnemers die te maken hadden met andere vormen van stress (bij de eerste groep ging het vooral om stress vanwege een enorme werkdruk, en bij de andere groep ging het vooral om werk waarin je veel te maken hebt met ‘vervelende klanten’) kwam er bij beide groepen wel hetzelfde naar voren. Zo blijkt namelijk dat mensen die in de ochtend een hoog niveau van stress op de werkplek hebben, s’nachts veel vreetbuien hebben.

LEES OOK: Dit is de manier om snel te ontstressen! 

Goede nachtrust

Dat was niet het enige dat uit het onderzoek kwam. Het blijkt namelijk dat de deelnemers een stressvolle ochtend veel beter konden ‘handelen’ als ze de nacht van tevoren goed hadden geslapen. Volgens de onderzoekers voelen mensen zich energieker en krachtiger na een goede nachtrust en helpt dit om stress de volgende dag te voorkomen. Klinkt logisch.

Betere beslissingen

Ook zorgt een goede nachtrust ervoor dat je betere en doordachte beslissingen kan maken, dus ook op het gebied van eten. Heb je dus een stressvolle nacht en wel goed geslapen? Dan zal je er minder naar neigen om drie Oreo pakken weg te eten.

LEES OOK: 8 dingen die een goede nachtrust moeilijk maken 

Dus…

Uiteindelijk is de uitkomst van het onderzoek dus simpel: een stressvolle baan zorgt voor nachtelijke vreetbuien. En wat je er tegen kan doen? Vooral zorgen dat je voldoende slaapt. Op die manier kun je de stress op je werk veel beter aan, en ben je minder geneigd nachtelijke uitstapjes naar de koelkast te maken. Bovendien voorkom je ook daardoor dat je in een vicieuze cirkel terecht komt waarin je slecht slaapt, stress hebt, de stress slechter trekt, vreetbuien in de nacht krijgt, daardoor weer slecht slaapt etc. etc.

Ons advies? Op tijd naar bed vanavond! En dan die voorraadkast dicht laten.

Hoe dan?! Deze single moeder viel bijna 30 kilo af zonder dieet of sportschool

Meer leuke content? Like ons op Facebook