Zo voorkom je een burn-out

Herken de signalen en neem actie

Persoonlijk

In 2012 had 13% van de bevolking een burn-out onder de leden. Dit waren rond de 900.000 mensen. En het schijnt alleen maar meer te worden. Ligt dit aan een hogere werkdruk? Of zijn we massaal perfectionistischer geworden? Vaak denken we dat we het allemaal wel aankunnen en willen we echter niemand teleurstellen. Toch is het uitkijken geblazen, want vaak is het al te laat wanneer je erachter komt.

Uit het Landelijk informatienetwerk Huisartsenzorg blijkt dat de meeste gevallen bij mannen voorkomen tussen hun veertigste en vierenvijftigste levensjaar. Bij vrouwen ligt dit tussen de vijfendertig en negenveertig. Niet iedereen gaat met de bijbehorende klachten naar de huisarts, waardoor de bovengenoemde aantallen een onderschatting blijken te zijn. We beschouwen een burn-out als een modeziekte of onderschatten het vaak omdat sommigen het als ‘aanstellerij’ zien. Heb jij het gevoel dat je tegen een burn-out aan zit? Lees dan dit artikel verder. Ook als je nooit in de buurt wilt komen van een burn-out is het interessante kost.

Pietje Precies

Burn-outklachten zijn vaak te vinden bij perfectionisten. Mensen die te veel hooi op hun vork nemen en het constant het onderste uit te kan willen halen. In principe zijn dit goede eigenschappen, zolang je maar weet te ontspannen. Maar omdat deze mensen met burn-outklachten chronisch moe zijn, hebben ze geen puf meer voor ontspanning, waardoor ze op den duur in een vicieuze cirkel terechtkomen. Niets doen is ook geen optie, want hierdoor voelt men zich nutteloos. Hoofddocent gezondheidszorgpsychologie op de Radboud Universiteit in Nijmegen, Ger Keijsers, stelt dat aandacht nog maar moeilijk te sturen is bij een burn-out en dat ons brein niet berekend is op overvraagd worden. Burn-outs ontstaan natuurlijk niet van de één op de andere dag. Een hectisch en overwerkt half jaar is genoeg om een zaadje te planten. Take it easy, dus.

Objectieve vs. subjectieve werkdruk

Een objectieve werkdruk heeft te maken met het aantal uur dat je werkt. Iemand die zestig uur per week werkt, is niet per se gevoelig voor een burn-out. De subjectieve werkdruk bestaat uit de manier waarop het werk wordt beleefd. Zo kan iemand die dertig uur per week werkt en zijn baan als stressvol beschouwt wél vatbaar zijn voor een burn-out. Objectieve en subjectieve werkdruk hangen uiteraard met elkaar samen.

Tekenen die wijzen op een burn-out

Het is uiterst belangrijk om Rust, Reinheid en Regelmaat in je leven te brengen. Daarbij is het zaak om goed en gezond te eten en drinken plus veel te slapen. Doe je dit niet en heb je het idee dat je het uiterste van jezelf vergt, dan kunnen de volgende tekenen zich gaan openbaren. Lees ook: 4 tekenen die wijzen op een burn-out.

1. Slapeloosheid

In slaap komen was nog nooit zo moeilijk. En irritant.

2. Chronische vermoeidheid

Het enige wat je wilt is in bed liggen. Voor altijd.

3. Verlaagd immuunsysteem

Je bent veel ziek omdat je je lichaam geen rust gunt.

4. Verzwakt concentratievermogen

Een krant lezen of televisie kijken doe je wel, maar je hebt totaal geen idee wat je net hebt gehoord of gelezen.

5. Paniekaanvallen

Je gaat met pijn in je borst, hartkloppingen en angst door het leven.

6. Manische uitbarstingen

Het ene moment ben je vrolijk, het andere moment gooi je nog net geen appel naar iemands hoofd.

7. Gewichtsverlies

Je krijgt geen hap door je keel en bent binnen no time kilo’s lichter.

8. Het plezier in dingen is verdwenen

Waar je vroeger fluitend de deur uitliep richting werk, kom je nu vaak te laat.

9. Je bent negatief

Alles is stom. Je zou niet weten waar je de energie vandaan moest halen om iets ‘leuk’ te vinden. Het woord ‘leuk’ is sowieso al een tijdje uit je vocabulaire verdwenen.

10. Het liefst zie je even helemaal niemand

In contact zijn met mensen als je burn-outklachten hebt, wordt vaak als vervelend beschouwd. Je wilt even helemaal niets en niemand om je heen. Het gevolg? Het thuisfront is de enige waarop jij je frustratie kwijt kan. Niet leuk, dus.

Zo voorkom je ‘m

Voorkomen is beter dan genezen, daarom geven we een paar ‘simpele’ tips die je in je dagelijkse routines kunt toepassen.

1. Stop met dat perfectionistische

Laat het duidelijk zijn: niemand is perfect en er bestaat geen één persoon die fantastisch is in alles wat er bestaat. Stop daarom met perfect willen zijn. Doe wat je moet doen en vraag niet meer van jezelf dan je aankunt. Het ergste scenario, gebeurt vaak toch niet. Daarmee lossen problemen zich vaak vanzelf op.

2. Verwissel van werkplek

Acht uur per dag achter een computer zitten is voor niemand goed. Waar mogelijk verander je om de zoveel tijd van bureau. Of ga even naar buiten. Verdeel je dag onder in taken en neem een break zodra je de taak af hebt.

3. Rust ook echt uit als je vrij bent

Of je nu op vakantie bent of een week vrij thuiszit, het is belangrijk dat je je niet laat leiden door schema’s en afspraken. Kijk wat de dag je brengt en plan niets als het niet hoeft. Maak een ‘automatisch bericht bij afwezigheid’ aan in je mailbox en zet je telefoon uit. De wereld vergaat niet zonder jou. Echt niet.

4. Leer ‘nee’ zeggen

Voordat je het weet heb je alweer ‘ja’ gezegd op drie kleine klussen. ‘Die doe je er nog wel even bij’. Dat is prima, alleen besef wel dat je je dan niet honderd procent kan focussen op de overige dingen die echt noodzakelijk zijn. Hierdoor lever je half werk af en ontstaat er een overload aan informatie. Hoi burn-out!

5. Neem de oorzaak onder de loep

Zonder het vinden van de oorzaak van een burn-out heeft het bestrijden van de symptomen weinig zin. Waardoor is de burn-out ontstaan? Wordt het tijd voor een andere baan? Of was het die ene ontevreden klant? Denk ook eens goed waarom je iets zo vervelend vindt. Mensen reageren vanuit emotie en komen daarom soms toornig over. Bedenk of je hier mee om kunt gaan of dat je hier te gevoelig voor bent.

Meer leuke content? Like ons op Facebook