Zo word je een sport addict

18 x zo blijf je gemotiveerd

Body & beauty

Dit jaar wil jij écht gaan sporten. Niet een paar weken je fanatiek uitleven in de sportschool en dan weer afhaken, maar een levensstijl voor altijd. Dat willen wij ook! Daarom gingen we opzoek naar de beste tips om een sportverslaafde (in de positieve zin van het woord) te worden.

1. Sta vroeg op

Zet je alarm en zorg dat de avond van te voren alles klaarligt voor jouw ochtendwork-out. Volgens onderzoek houden mensen die ‘s morgens sporten de routine beter vol dan mensen die het later op de dag doen. Op zich best logisch, ga je first thing in the morning sporten, dan hoef je er de rest van de dag niet meer aan te denken. En zijn er ook geen dingen die roet in het eten kunnen gooien.

2. Geef het zes weken

Er gaat een broodjeaapverhaal dat het 21 dagen duurt voordat iets een gewoonte is, maar dit is helaas nooit wetenschappelijk bewezen. Voor sporten komt het waarschijnlijk neer op ongeveer zes weken. Dan begin je resultaat te zien en wil je niet meer terug naar je oude jij!

3. Vind je voorkeur

Oke, je hebt ook aan spinning gedaan en je vond het niets en tijdens de eerste boothcamples liep je een blessure op. Dat betekent niet dat alle vormen van fitness niks voor jou zijn. Je weet dat je jouw ding hebt gevonden als het uur voorbij vliegt.

4. Huur een trainer

Of je nu een nieuwkomer bent in het fitnessen of wat meer motivatie nodig hebt, een personal trainer kan je helpen om doelen te stellen en een plan van aanpak te maken. En nee, dat hoeft helemaal niet duur te zijn! Zelfs een of twee lessen kunnen je al een hoop opleveren. Of vraag de mannetjes (en vrouwtjes) van de sportschool af en toe om een tip, ze lopen er niet voor niets rond!

5. Sluit je aan bij een groep

Sporten met je vrienden is een stuk leuker en het is een stuk lastiger om verstek te laten gaan als een hele groep op je zit te wachten. Het maakt eigenlijk niet veel uit of de groep nou een fitnesszaal is met mensen die je van naam kent, een fitnessklasje of een maatje met wie je ‘s morgens gaat wandelen.

6. Maak het jezelf gemakkelijk

Bedenk je hoe, wat en wanneer je de work-out het beste in je schema kunt passen. Lees ook ons artikel: zo prop je sporten in een overvolle agenda >

7. Wordt een groupie

Een goede instructeur zorgt ervoor dat je sport meer voelt als een feestje dan een work-out. Als het niet klikt, zoek dan gewoon verder naar een ander! Deze persoon moet er eigenlijk voor zorgen dat je zin hebt om te gaan sporten.

8. Betaal ervoor

Bij sommigen werkt het, bij anderen niet. Grote kans dat jij vaker braaf blijf sporten als je voor de lessen hebt betaald. Als je het geld hebt, sluit je dan aan bij een les. Of als je hardloopt: investeer in goede hardloopschoenen. Zonde om ze in de kast te laten staan, toch?

9. Overdrijf niet

Veel beginners lopen te hart van stapel en lopen daardoor een blessure op. Het is normaal om wat spierpijn te hebben als je al even niet hebt gesport, maar als je ziekig begint te voelen of oververmoeid train je te hard.

10. Haal techniek in huis

Voor sommige mensen is het goede gevoel genoeg om ze gemotiveerd te houden. Anderen hebben iets meer nodig om te gaan sporten. Gebruik daarom apps! 4 apps die ideaal zijn om je vooruitgang bij te houden, voor hardlopen en andere sporten >

11. Positieve connotatie

Zorg ervoor dat je uitkijkt naar je work-out door jezelf met iets te belonen. Misschien is dat een playlist met leuke liedjes die je alleen tijdens het sporten luistert of een tijdschriftje na het sporten. Wanneer je het sporten met iets positief associeert, zie je het minder als sport en meer als iets leuks.

12. Kijk naar wat je eet

Het is niet direct gelinkt aan sporten, maar opletten op wat je eet kan je meer bewust maken over hoe je met je lichaam omgaat. Een studie van Standford University kwam erachter dat mensen die een dieet en sportprogramma volgen, eerder hun nieuwe gewoonten volhouden. Beter dan mensen die maar met één van de twee aan de slag gaan.

13. Stel haalbare doelen

De meeste mensen stellen te hoge doelen aan zichzelf die ze praktisch niet waar kunnen maken. Het gevolg: je bent teleurgesteld in jezelf en hebt geen zin meer om te sporten. Lees ook: 5 tips voor meer uithoudingsvermogen >

14. Sla de sportschool over

Als meerdere keren per week naar de sportschool gaan niet in je planning past (of je bent het gewoon beu), ga het dan niet forceren. Dankzij DVD’s, apps en online lessen is het makkelijker dan ooit om thuis te sporten. Deze work-outs duren bijvoorbeeld net zo lang als je favo nummer >

15. Schrijf het op

In 2002 kwamen Britse onderzoekers erachter dat volwassenen die bij moesten houden hoeveel ze hadden gesport en wanneer én een plan hadden gemaakt wanneer ze gingen sporten in de komende week, eerder gingen sporten dan mensen die dat niet deden. 91% ten opzichte van 38%. Plan dus aan het begin van de week wanneer je gaat sporten. Zo heb je minder obstakels zoals sportschoenen vergeten of een dubbele afspraak.

16. Doe het voor een ander

Tegenwoordig zit aan iedere sportwedstrijd wel een goed doel vast. Gebruik dat! Je werkt niet alleen aan een concreet doel, maar je doet het ook voor een goed doel. En dat werkt weer motiverend, je doet iets voor mensen die het hard nodig hebben.

17. Doe ‘ns gek

Sporten klinkt voor sommige mensen erg saai: waarom zou je vroeg opstaan om rondjes te rennen? Als een simpele vijf kilometer run niks voor jou is, trommel dan een paar vrienden op en ga iets doen met meer persoonlijkheid. Wat dacht je van zoiets als We Own The Night? Een color run? Of mud run?

18. Sla RTL Late Night eens over

Als je van plan bent om vroeg op te staan (zie tip 1), is het belangrijk om toch genoeg te slapen. Gelukkig, onderzoek heeft uitgewezen dat overdag sporten ervoor zorgt dat je ‘s avonds sneller in slaap valt en beter slaapt.

Nog geen zin gekregen in sport? 16 redenen om nu écht te beginnen met hardlopen >