8 dingen die een goede nachtrust moeilijk maken

Zzzzzz...

Body & beauty

Misschien lijkt die acht uur slaap iets uit een ver verleden, maar het is makkelijker te bereiken dan je denkt. Wanneer je de factoren uitschakelt die een goede nachtrust onmogelijk maken, kom je al heel ver.

1. Eet geen koolhydraten vlak voor je naar bed gaat

Het eten van koolhydraten zoals een bakje cornflakes of pasta, zorgt voor een hoge bloedsuikerspiegel en een energieboost die je helemaal niet nodig hebt vlak voor je naar bed gaat.

2. Drink geen alcohol

Het begrip ‘een slaapmutsje drinken’ is een idee van honderden jaren geleden. Je valt er misschien wel sneller van in slaap, maar de kwaliteit van je slaap is aanzienlijk minder. Ook is de kans groot dat het lastig is om in slaap te blijven met alcohol in je bloed.

3. Houd kinderen en huisdieren buiten het bed

Gezellig, met Loesje, Max, Fikkie of Simba in bed, maar ze houden je ook uit je slaap. Door geluiden en bewegingen slaap jij minder goed. Huisdieren verhogen ook de kans op allergieën, wat je slaap niet bevordert.

4. Sport niet te laat

Wie denkt dat je na een goede work-out zo uitgeput bent dat je in diepe comaslaap raakt, heeft het mis. Je temperatuur en energielevel stijgen, waardoor je minder makkelijk in slaap komt. Het is dus slim om in de drie uur voordat je gaat slapen, geen heftige inspanning te leveren.

5. Zet de TV uit

In slaap vallen met de TV aan zorgt ervoor dat je hersenen nog doorgaan met denken en verwerken, terwijl ze eigenlijk op non-actief horen te staan. Uit met dat ding dus.

6. Verban teveel blauw licht

Blauw licht? Denk aan: telefoons, tablets, wekkers en andere digitale apparaten. Het felle licht met blauwe ondertoon, geeft je lichaam het idee dat het wakker moet worden en dat is nou juist niet de bedoeling.

7. Niet te lang uitslapen in je weekend

Onwaarschijnlijk dat je dit überhaupt doet, maar te lang uitslapen in het weekend brengt je natuurlijke klok van de wijs. Wanneer je je normale slaaproutine aanhoudt, heb je meer kans op een dagelijks goede nachtrust.

8. Drink niet teveel

Stop zo’n twee uur voor het slapen gaan met het drinken van sapjes, thee of water. Hierdoor voorkom je dat je midden in de nacht wakker wordt voor een tripje naar de WC met fel licht en koude vloertegels.

Meer leuke content? Like ons op Facebook