Wilma Groothuis
Wilma Groothuis Ouderschap 22 jan 2024
Leestijd: 5 minuten

Hoe krijg ik dit jaar meer tijd voor mezelf als ouder? Oudercoach geeft advies

Opvoeden blijft een lastige kwestie. Elke ouder heeft vragen hoe hij iets het beste kan aanpakken. Daarom stellen we elke week een vraag aan een expert. Deze week geeft oudercoach Kimberley Galenkamp antwoord op de vraag: hoe krijg ik dit jaar meer tijd voor mezelf als ouder?

Ben jij het nieuwe jaar ingegaan met het voornemen om meer tijd voor jezelf te hebben, ondanks je drukke leven als werkende ouder? Dat doe je goed! Het is namelijk voor jezelf, je kind(eren) en de rest van je omgeving fijn als jij meer aan jezelf denkt. Zij zien jou ook het liefst uitgerust en relaxed. Hoe je dit voornemen werkelijkheid laat worden? Kimberley Galenkamp, coach voor ambitieuze professionals met jonge kinderen, geeft praktische tips, zodat jouw voornemen werkelijkheid wordt.

3P’s

“Tijd krijg je niet, tijd creëer je. Het gaat hierbij om het vinden van de juiste balans tussen werk, ouderschap, tijd met vrienden, tijd voor jezelf en verplichtingen, zoals bijvoorbeeld het huishouden. De kans is groot dat jij niet zomaar één van deze dingen wilt of kunt opgeven, en dat hoeft ook helemaal niet. Als je meer tijd voor jezelf wilt hebben en rust wilt ervaren in jouw, nu nog, hectische leven, dan gaat het er vooral om dat je bewust keuzes maakt. De, zoals ik dat noem, 3P’s zijn hierbij essentieel: prioriteren, plannen en praten.

Kom jij toe aan datgene dat echt belangrijk voor je is? En doe jij dingen die je energie geven of die je vooral energie kosten? Wat heeft de overhand in jouw leven? Als je meer tijd voor jezelf wilt, is het belangrijk dat je je focust op het juiste en dat je energieniveau op peil is. Heb je weinig energie? Dan zul je nooit optimaal kunnen genieten van de momenten voor jezelf en dan is daar minder ruimte voor.

Prioriteren

Elke dag bestaat uit energiegevers en energienemers. Dat is helemaal niet erg, zolang dit maar wel in balans is. Prioriteren is hierbij key. Doe je vooral dingen die je energie kosten? Dan raakt je mentale batterij snel leeg en dat houdt niemand lang vol. Een aantal vragen die je jezelf hierbij kunt stellen:

  1. “Besteed je jouw vrije tijd met mensen waar je graag mee bent? Of zijn dit stiekem verplichtingen waar je helemaal geen energie van krijgt?”
  2. “Doe jij op werk de dingen waar je passie voor hebt, of zijn er inmiddels zoveel taken en activiteiten bijgekomen waar jij eigenlijk helemaal niet warm van wordt?”
  3. “Welke activiteiten doe jij met je kinderen? Zijn dit vooral dingen die hen blij maken of doe je juist dingen die jullie allemaal leuk vinden?”
  4. “Hoe besteed jij jouw ‘me-time’ momenten? Ga je dan toch maar weer een klusje doen van je oneindige to-do lijst, of realiseer jij je al goed dat ‘me-time’ betekent dat je ook echt iets mag doen waar jij gelukkig van wordt?”
  5. En een hele belangrijke vraag: “Moet deze taak of activiteit nu, of kan het ook wachten?”.

Maak voor jezelf inzichtelijk waar je nu staat en omschrijf ook de gewenste situatie. Wat hoeft er eigenlijk veel minder vaak te gebeuren? En welke activiteiten zou je meer willen doen? Dit inzicht vormt de basis voor meer tijd voor jezelf.

Plannen

Staat het niet in je agenda? Dan bestaat de kans dat je het vergeet of dat je er geen tijd meer voor maakt. Ouders plannen vaak alle ‘moetjes’ in en alle momenten voor zichzelf niet. Daarvan wordt dan gedacht: ‘Als ik écht een keer tijd heb, dan doe ik dat dan wel.’ Nou, raad eens? Daar is dan natuurlijk nooit tijd voor. De stelregel is namelijk: staat het niet in je agenda, dan komt het er ook niet van. Plan dus alles in: alle activiteiten die moeten, maar ook alle momenten voor jezelf, inclusief ‘niets doen’.

En denk je nu: maar ik heb helemaal geen ruimte in mijn agenda voor tijd voor mijzelf? Dan wil ik je uitdagen om alsnog een planning te maken. Begin dan met een kleine activiteit, en breid dit steeds meer uit. Realiseer je dat de tijd op je telefoon en dat je tv kijkt ook behoort tot de momenten dat je iets anders voor jezelf zou kunnen doen waar je veel gelukkiger van wordt. Er is vaak meer tijd dan je denkt.

Praten

We denken vaak dat de ander wel weet waar jij behoefte aan hebt, maar jouw partner, werkgever of vriend(in) kan niet jouw gedachten lezen. Daarbij hebben zij zelf ook de dagelijkse uitdaging om alle ballen hoog te houden. Ga er dus niet vanuit dat zij allemaal door hebben wat jij denkt of bedoelt, maar neem de verantwoordelijkheid en communiceer:

  • Vertel je partner dat je meer tijd voor jezelf wenst en kom met een concreet plan. Grote kans dat hij/zij het alleen maar kan waarderen en hier voor zichzelf ook bewuster over na gaat denken.
  • Vraag hulp. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Je kind(eren) zien liever een ouder die gelukkig is en kwalitatieve tijd met hen kan besteden, dan een ouder die zich vooral opgejaagd en gehaast voelt op de momenten van samenzijn.
  • Geef bij je werkgever aan waar je tegenaan loopt en maak met hem of haar een plan waardoor jij meer rust ervaart en weer die dingen doet die je energie geven.
  • Zeg ‘nee’ als je nee bedoelt en probeer niet iedereen altijd maar tevreden te houden. Begin met jezelf tevreden te stellen, zodat je daarna, vanuit dat fijne gevoel , aan anderen kunt denken.

Zorg dat je dit jaar tijd creëert voor die dingen waar jij blij van wordt, zonder schuldgevoel. Een blije ouder is namelijk ook een blij kind. Zet jezelf dus vaker op nummer 1, en als je hier toch nog wel moeite mee hebt: doe het dan voor je kinderen. Je gunt het je kinderen ook dat zij in het leven die dingen doen waar zij gelukkig van worden, en kinderen doen niet wat jij zegt maar wat jij doet. Hierin mag jij dus het goede voorbeeld geven. Een win-win voor jullie allemaal. Fijn 2024!”

Gezonde voornemens: met deze 10 tips gaan jullie als gezin gezond het nieuwe jaar in

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox 🙆🏻‍♀️

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme