12 manieren om je uitgaven in toom te houden

Lifestyle Janneke Juffermans 13 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

We hebben allemaal doelen die we willen bereiken en die met geld te maken hebben, zoals bijvoorbeeld sparen voor  ons pensioen of ooit een wereldreis maken. Maar dagelijkse verleiding, zoals lekker eten in een restaurant, of een nieuw meubelstuk of dure jurk moeten dan worden vermeden en je moet je uitgaven in toom houden. Anders bereik je je doelen niet.

Om die wereldreis ook echt mogelijk te maken

Zo zit ons brein helaas niet in elkaar. We willen graag korte termijn bevrediging en op het moment dat we in de verleiding komen, verschuiven de lange termijn doelen nogal eens naar de achtergrond. Dus hebben we zelf controle nodig om onszelf in toom te houden. Maar wat helpt?

5 gewoonten van mensen die goed zijn in geld sparen

Welke psychologische strategieën helpen om je uitgaven in toom te houden?

In een nieuwe studie die zojuist is gepubliceerd door Davydenko en Co werden 15 strategieën onderzocht om te kijken welke het meest effectief zijn, zoals maandelijks geld opzij zetten, boodschappenlijstjes, steeds weer aan je doelen denken, met cash in plaats van met pin betalen, etc.

Wat bleek? In het algemeen bleken alle strategieën die de verschillende deelnemers aan het onderzoek toepasten te werken.

Deze strategieën zijn bewezen effectief:

Een pensioenplan

Uitgaven bijhouden met een boodschappenlijstje

Doelen stellen

Nadenken over waarom je je doelen wil bereiken (wat ze je gaan brengen)

Contant betalen ipv met pin

Elke week geld opzij zetten

Een spaarrekening gebruiken waar je het niet vanaf kunt halen

Als je gaat winkelen, je aan een vooraf bedacht budget houden

Nadenken over de spijt achteraf als je iets wil kopen

Contant geld gebruiken

Dat contant geld in grote coupures, zodat je het minder snel ‘stukslaat’

Zorgen dat je niet zo makkelijk bij je geld komt

De beste strategie

Werken sommige strategieën beter dan andere? Dat wilden de onderzoekers ook wel weten. Dus keken ze of proactieve strategieën (dwz wat mensen doen voor ze in de verleiding komen, dus bijvoorbeeld als ze nog thuis zijn en niet in het winkelcentrum) of reactieve strategieën (als je al met een bloesje in je hand staat en héél veel zin hebt het te kopen) beter werkten.

Maar beide strategieën bleken even goed te werken. Waar het verschil in zit, hoe verrassend, is hoe lang en aanhoudend een strategie wordt toegepast.

Dus lange termijndoelen: here we come!

Zo stel je gemakkelijk een budget op en spaar je meer (zelfs als je kriebels van een ‘budget’ krijgt)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Psychology Today

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme