6 manieren om gezond te blijven

Els van Asseldonk 21 mrt 2014 Body

Herkenbaar? Hoe meer je gaat voor carrière of het realiseren van dromen, hoe moeilijker het wordt om balans en controle te houden over je gezondheid. Goed voor jezelf zorgen is vaak een uitdaging in periodes van enorme drukte.

Zes dingen die misschien klein lijken, maar een groot verschil maken in je leven! Zeker als je weken van 88 uur draait vol werk, kinderen en andere belangrijke zaken.

1. Gebruik je vrije tijd verstandig

Een tijdje terug las ik een interessant stuk in De Groene Amsterdammer over je tijd besteden. Ga eens na hoeveel tijd je verspilt aan spelletjes op je telefoon, online window shoppen of een serie-marathon op Discovery Channel, Netflix of TLC kijken? Niks mis mee natuurlijk, zolang je er maar bewust voor kiest! Ken je dat gevoel dat je een paar uur naar een tv-programma hebt gekeken, gewoon omdat er niks anders was, en je vervolgens baalt dat de avond zo snel voorbij is? Als je vrije tijd hebt, gebruik hem dan goed! Bedenk hoe je wilt ontspannen. Een lekker bad? Boek lezen? Of eindelijk die 3Doc documentaire terugkijken op Uitzending Gemist? Je zult merken dat je je een stuk meer uitgerust voelt.

2. Plannen

Als je weet dat er een bizar drukke week aan zit te komen met grote kans op slecht eten, bereid je dan voor! Zorg dat je op zaterdag of zondag alles in huis hebt voor de komende week. Gooi de koelkast vol groente en fruit. Maak alvast een gezond soepje, zodat je altijd iets achter de hand hebt. Bij stress koop je sneller ongezond eten bij de kiosk of AH to go of doe je maar weer een pizza in de oven. Plan desnoods voor iedere dag wat je gaat eten ‘s avonds en maak het jezelf dan niet moeilijk: gewoon die pasta pesto met veel groente of simpele ovenschotel. Niet te veel nadenken over wat je kookt en geen tijd om boodschappen te doen. Famme testte ooit de Hello Fresh box. Vijf maaltijden in een doos thuisbezorgd met uitgebreid recepten boekje. Gevarieerd, lekker en gezond eten, zonder erover na te denken. Door goed te eten blijf je beter gefocused, doen dus.

3. Tien-minuten-work-out

Je weet zelf ook wel: als we het druk hebben is de sportschool het eerste dat we laten schieten. Maar hoe druk je dag ook is, je kunt al-tijd tien minuutjes vrijmaken. Download een app voor wat hulp of doe deze superleuke oefeningen. Zelfs maar tien minuten intensief bewegen maken een groot verschil op hoe je je voelt tijdens een stressvolle week. Doe de oefening meteen ‘s morgens voor je onder de douche springt, dan hoef je er de rest van de dag niet meer aan te denken. Sporten zorgt trouwens ook voor endorfine in je bloed, waardoor je beter tegen stress kunt.

4. Drink genoeg

Hard aan het werk? Zorg dan dat je genoeg drinkt. Doe je dat niet, dan krijg je vaak trek in ongezonde dingen, een droge huid en helemaal vervelend: knallende hoofdpijn. Zorg dat je genoeg drinken naast je computer of werkplek hebt staan. En vind je water saai? Ga dan voor thee of doe wat munt, citroen of ander fruit in je water.

5. Maak lijstjes

Om te zorgen dat je niet overwerkt raakt zorg je voor lijstjes. Houd je eraan en plan ze in. Lees ook het artikel over de gewoonten van organiseerde spreadsheet koninginnen. Door het maken van lijsten blijf je beter gefocused en bij je opdrachten, zodat je geen kostbare tijd verspilt. Dit betekent dat je sneller klaar bent en meer slaap kunt pakken of tijd voor jezelf. Ideaal, want misschien dacht je aan het begin van de week wel dat je écht nooit zou kunnen afspreken met een vriendin of een flinke wandeling maken. Wel dus!

6. Slaap wanneer je kunt

Een drukke week betekent vaak lange avonden en korte nachten. Pak daarom zoveel mogelijk slaap als het even kan. Hoe vaak zit jij niet half slapend nog even RTL Late Night of Pauw & Witteman af te kijken? Terwijl je al lang niet meer weet waar het over gaat? Ga gewoon naar bed! En heb je een aantal avonden achter elkaar flink doorgewerkt én de kinderen om 8 uur netjes gewassen de deur uit gedaan? Je mag best af en toe sans gêne een middagdutje doen om bij te komen. Bekijk ook eens de TedTalk van krantenbaas Arianna Huffington die zich hard maakt voor genoeg slaap.

Reageer op artikel:
6 manieren om gezond te blijven
Sluiten