9 Tips om je (newborn) baby in slaap te helpen en houden

Kids

Dat je eerste weken met een baby naast euforisch mooi ook, op z’n zachtst gezegd, uitdagend kunnen zijn, is een bekend gegeven. De fenomenen ‘slaap’ en ‘gebrek daaraan’ hebben daar van alles mee te maken. Het is een simpel sommetje: baby + weinig slaap = moeder met nog minder slaap. Maar hoe krijg je een baby in slaap?

Hoewel doorslapen vanaf de eerste week misschien best een aanlokkelijke gedachte is, is het natuurlijk niet de bedoeling. Immers, een newborn wil graag elke 2-3 uur gevoed worden. Maar na een paar weken, wanneer de echte (diepe) nachtvoeding uit het schema mag, zijn er wel degelijk tips die helpen om je baby in slaap te krijgen en te houden.

Vooropgesteld: elke baby is anders!

Allereerst, laat heel erg duidelijk zijn dat elke baby anders is, en daarmee ook de slaapgewoonten en –behoeften van elke baby verschillend zijn. De 9 tips hieronder zijn slechts adviezen die kunnen helpen om de (door)slaapomstandigheden voor je baby optimaal mogelijk te maken.

1. Herken je baby’s (slaap)signalen

Ook al heb je het in het begin misschien niet meteen door, je baby laat het je weten wanneer er geslapen moet worden. In het begin zijn dat vooral signalen als huilerigheid en in de ogen wrijven. Maar ook een starende, wazige blik en aan de oren trekken zijn dingen die baby’s vaak doen als ze moe zijn. Zodra je de slaapsignalen herkent, kun je je baby in bed leggen en ervan uitgaan dat hij niet lang daarna in slaap valt.

2. (Enige vorm van) regelmaat helpt

De vlieger dat een baby die overdag weinig slaapt ‘s nachts beter slaapt, gaat niet op. Integendeel, een baby gedijt het best bij een regelmatig slaappatroon – ook overdag. Hem wakker houden is naast zielig, ook zeer onverstandig. Zonder dat je er Gina Ford-achtige schema’s op na hoeft te houden (tenzij je dat graag wil), is het het beste je baby te laten slapen wanneer hij moe is. Kortom: met regelmaat. Dit geldt overigens ook voor het eetpatroon: een baby die goed gevoed wordt en een volle buik heeft, slaapt lekker (door). Een kindje dat honger heeft/krijgt, wordt wakker. Net als wij grote mensen.

3. Vermijd dutjes vlak voor de avondslaap

Als je wil dat je baby rond zeven uur zo ongeveer klaar is voor ‘de grote avondslaap’, vermijd dan een dutje vanaf een uur of vijf. Als meneer of mevrouw erg moe is kan je dit wellicht niet voorkomen, maar probeer dan of je een en ander nog iets kunt rekken en de bedtijd naar voren kunt halen.

4. Creëer een oase van rust

‘s Avonds schakel je over in de ‘nachtmodus’. Stemmen worden gedempt, net als het licht. Uit volle borst liedjes zingen en hyperactief kiekeboe-en doen we morgenochtend weer.

5. Stel een routine in

Maak bepaalde rituelen tot een vaste routine. Baby’s kunnen natuurlijk nog geen klokkijken, maar zijn wel gevoelig voor patronen, zeker vanaf een maand of drie. Denk aan vaste volgordes als elke avond een badje of massage vóór het slapen gaan. Kamille en lavendel als badolie of bodylotion hebben een natuurlijk kalmerend effect, fijn dus. Een lief slaapliedje kan ook, en na een paar maanden voorlezen is ook een goed idee.

6. Zero light policy (laat een dimmer installeren)

Zorg dat de slaapkamer zo donker mogelijk is om je baby in slaap te krijgen. Goed op temperatuur is en dat je, als je ‘s avonds een keert gaat kijken (omdat je baby huilt, bijvoorbeeld) het licht alleen heel gedimd aandoet, of liever zelfs helemaal niet. Ook als je baby ‘s nachts een schone luier nodig heeft, probeer dat dan in het donker te doen (toegegeven, dat kan best een uitdaging zijn). En blijf vooral tegen hem fluisteren.

7. Vermijd nachtvoedingen

Vanaf het moment dat je baby zonder de nachtelijke voeding kan, stop daar dan ook echt mee. Als hij ‘s nachts wakker wordt en huilerig is, geef hem dan in plaats van een borst of fles, liever water. Waarom? Omdat hij op die manier melk ‘s nachts definitief ontwent. Anders blijft zijn lichaampje (on)bewust naar melk vragen (en blijf jij de liefdevolle klos).

8. Hey Nijntje, ga je mee naar bed?

Geef hem een knuffel of lapje dat altijd mee naar bed gaat – een zogenaamd ‘slaapvriendje’. Daardoor herkent hij het moment dat Nijntje, Flappie of Beer tevoorschijn komt als het moment waarop het bedtijd is.

9. Dank u, meneer Bambix

Ik woon in een land waar de mevrouw van het consultatiebureau me nogal glazig en een tikkeltje bozig aankeek toen ik haar vertelde dat ik vanuit Nederland rijstebloem en pap voor ‘s avonds gekregen had. Kortom: er zijn mensen en instituties die er niets van moeten hebben, maar een paar (flinke) schepjes rijstebloem in de laatste fles of de laatste fles vervangen voor dat lekker vullende dromerige papje helpen je baby lieflijk nét die paar uurtjes dieper de ochtend in. Dank u, meneer Bambix.

Tot slot: als je baby in slaap probeert te vallen maar het net niet lijkt te lukken, heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je met twee vingers vanaf het midden van zijn voorhoofd, tussen zijn oogjes naar beneden (over zijn neus) aait? Probeer het maar eens…

Heb jij gouden tips die niet aan dit lijstje mogen ontbreken? Deel het met Famme!

Meer leuke content? Like ons op Facebook