Partners opgelet! In deze weken heeft je zwangere vrouw het meest last van moodswings

Het is het klassieke beeld; hormonale vrouwen die zichzelf niet meer zijn en hun emoties totaal niet meer onder controle hebben, uitend in heftige moodswings. Erg overdreven, vinden wij dat.

Toch is het belangrijk om een hormonale disbalans te erkennen en serieus te nemen. Op het moment dat je zwanger wordt, nemen vooral je oestrogeen en progesteron enorm toe. Je oestrogeen is tijdens een zwangerschap wel duizend keer hoger dan wanneer je niet zwanger bent. Logisch toch, dat je je af en toe niet helemaal jezelf voelt?

Moodswings in het eerste trimester

De eerste hormoonpiek doet zich voor in de eerste weken van je zwangerschap, wanneer je lichaam en hormonen hard aan het werk gaan om alle vitale organen van je baby te maken.

De hoeveelheid oestrogeen neemt in deze weken enorm toe, waardoor je vooral tussen de 6 en 10 weken veel last kan hebben van moodswings en moeheid. Ook kan je je in deze fase ook erg emotioneel en chagrijnig voelen.

Hormoonpiek in het laatste trimester

De tweede piek in moodswings doet zich aan het einde van de zwangerschap voor, als je lichaam zich aan het voorbereiden is op de bevalling. In deze laatste weken zal je soms merken dat het lastig is om je nog te concentreren op andermans verhalen, en je vooral bezig bent met de komst van je baby. Nesteldrang en stress kunnen een grote invloed hebben op je gesteldheid en moodswings veroorzaken.

Deze bizarre dingen kunnen zwangerschapshormonen met je doen

Wat te doen tegen moodswings?

Door de enorme veranderingen in je lichaam zijn deze niet altijd te voorkomen. Maar door een combinatie van hormonale schommelingen, stress en moeheid komen ze waarschijnlijk sneller tot uiting. Dit kun je doen om het allemaal een beetje binnen de perken te houden:

  • Probeer goed en veel te slapen
  • Doe desnoods overdag een dutje
  • Eet gezond en goed, en eet op meerdere momenten per dag. Dus vaker dan 3 maaltijden op een dag
  • Blijf bewegen. Een dagelijkse wandeling doet wonderen
  • Praat met je partner en probeer hem uit te leggen dat je soms ook niet helemaal begrijpt waarom of hoe je je voelt
  • Boek een ontspanningsmassage als je je niet lekker voelt
  • Schrijf je in voor een ontspannende yogales voor zwangere vrouwen
  • Wees niet te streng voor jezelf. Er groeit nieuw leven in je waar jij verantwoordelijk voor bent. Dat mag soms zeker even meer dan genoeg zijn!

13 dingen die ALLE mannen moeten weten over zwangere vrouwen

Reageer op artikel:
Partners opgelet! In deze weken heeft je zwangere vrouw het meest last van moodswings
Sluiten