Dit is waarom mijn dochter niet later dan 19.00 uur in bed ligt, en ja ook in de zomer

Kids

Favoriet gespreksonderwerp bij ouders: hoe hun kinderen slapen. Niet gek, want ze leveren bijna anderhalve maand slaap in tijdens het eerste levensjaar van hun pasgeboren kind.

Dat stond ooit in een onderzoek van matrasbedrijf Ergoflex. Ook de Amerikaanse slaapprofessor William Charles Dement beweert hetzelfde. Ja, natuurlijk. Het hoort er allemaal bij. Daar moet je niet te moeilijk over doen, want je weet: ooit slaapt mijn kind door.

Gebroken nachten

Alleen: bij ons kind gebeurde dat niet. Onze dochter werd een stuk of drie keer per nacht wakker. Standaard. Soms zong ze een uur achter elkaar kinderliedjes, terwijl ze af en toe riep: ‘Ik ben uitgerust hoor!’ En dat om drie uur ’s nachts. Vakanties waren een hel. Uitslapen deed ze namelijk ook niet. Zeker niet in een vreemde omgeving. Dus stonden we vaak al om vijf uur op en zaten we om acht uur op het strand. Met wallen.

Ja, die liefde

Het is dat mijn vriend en ik elkaar zo enorm liefhebben en we te afgemat zijn om elkaar in de kuif te vliegen, anders waren we nu niet meer bij elkaar geweest. Want het doet wat met je hoor, die gebroken nachten. Op je werk zit je met een wattenhoofd en zodra je thuis bent, wil je het liefst meteen naar bed.

Niets hielp

We probeerden van alles. Zelfhulpboekjes, laten huilen, het middagdutje overslaan. Ik hield me trouw aan rust, reinheid en regelmaat. Ik leerde haar om zelf in dromenland te komen, door haar altijd wakker in haar bed te leggen. Niets hielp. Ten einde raad namen we een slaapcoach in de hand. Die leerde ons heel veel dingen over slapen (waarover in dit blog meer) met als belangrijkste les: ga op zoek naar de natuurlijke slaaptijd van jullie dochter. En dat kon wel eens niet pas om 20.00 uur ’s avonds zijn.

Soms zong ze een uur achter elkaar kinderliedjes. En dat om drie uur ’s nachts.

Natuurlijke bedtijd

Waarom is die natuurlijke bedtijd zo belangrijk? Omdat kinderen nooit te veel kunnen slapen. Slaap doet slapen, namelijk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jonge kinderen die op tijd (dus voor 22.00 uur, want voor elk kind is die natuurlijke bedtijd anders) naar bed gaan onder andere langer (door)slapen. De meeste kinderen die na hun natuurlijke bedtijd gaan slapen, hebben meer moeite om in slaap te vallen en worden ‘s nachts vaak tussendoor wakker. Hoeveel je kind moet slapen? Van 3 tot 6 jaar hebben kinderen ongeveer 10 tot 12 uur slaap per dag nodig en van 6 tot 12 jaar ongeveer 10-11 uur. Van 1 tot 3 jaar ligt dat nog op 12 tot 14 uur.

Wakker-hormoon

De gedachte: als mijn kind later naar bed gaat, slaapt het ook beter, gaat in elk geval niet op. Dit komt omdat kinderen bij een te late bedtijd over hun slaap heen zijn en het wakker-hormoon cortisol (weer) wordt aangemaakt. Net als bij onze dochter dus. Kinderen die op tijd naar bed gaan, blijken hier minder last van te hebben en functioneren zelfs beter op school: ze komen beter uit hun woorden, gedragen zich minder impulsief en zijn minder snel geïrriteerd. Al heb je natuurlijk kinderen die hun uren sowieso pakken, vanzelf omkiepen en gewoon uitslapen, dan heb je dikke mazzel als ouder.

Kwiek en fruitig zijn we nog lang niet. Behalve onze peuter

Logistiek gedoe

Maar er is meer. Een nieuwe studie laat zien dat bij kinderen onder de achttien maanden hun motoriek, taalvaardigheden én sociale vaardigheden beter zijn wanneer ze vóór 22.00 uur naar bed gaan. En dus gingen ook wij op zoek naar de natuurlijke bedtijd van onze dochter. In plaats van om half 8 naar boven te gaan, zorgden we dat ze om half 7 in bed lag. Dat was nog een heel logistiek gedoe qua werk en avondeten, maar dat wat bleek? Ze viel standaard vóór zeven uur in slaap. En daarmee wisten we dus dat haar natuurlijke bedtijd véél eerder lag dan we dachten. Bij andere kinderen is dat misschien half acht of acht uur. Dat moet je zelf testen. Mijn dochter slaapt nu (meestal) de hele nacht door. Gaat ze te laat naar bed, want ja dat gebeurt natúúrlijk ook wel eens, dan hebben we een onrustige nacht en is ze vroeg wakker (dus ruim voor 6.30u). Gebeurt dat heel vaak achter elkaar, dan werkt dat niet best op haar humeur.

Kwiek en fruitig

Naast de andere dingen die ik leerde van onze slaapcoach, bleek dit de belangrijkste. Natuurlijk is het, zoals ik al zei, niet altijd haalbaar om haar zo vroeg in bed te krijgen. Maar ik heb dus gemerkt: des te later in bed, des te onrustiger ze slaapt. Vijf van de zeven nachten slapen we nu door. Een godsgeschenk. Kwiek en fruitig zijn we nog lang niet. Behalve onze peuter. Die komt ons elke ochtend uitgerust wakker maken.

LEES OOK: zes uur slaap is bijna net zo slecht als helemaal niet slapen

Meer leuke content? Like ons op Facebook