Ben jij een emo-eter? 5x tips om daar voor eens en voor altijd vanaf te komen

Is jouw relatie voorbij, heb je stress op je werk, of juist teleurgesteld dat jij die baan niet hebt gekregen? Allemaal situaties die jouw eetpatroon kunnen beïnvloeden. Als jij namelijk een emo-eter bent, zul je juist op deze stressvolle momenten de koelkast induiken. Bij emo-eten eet je die chocoladereep dus niet omdat je het zo lekker vindt, maar omdat je bepaalde emoties niet wilt voelen.

Vaak denk je bij emo-eten aan een huilende vreetbui als je mega verdrietig bent, maar ook bij positieve emoties kun je dan juist willen eten. Als jij jezelf wilt belonen, kan dat ook een vorm van emo-eten zijn.

Waarom eten we?

We eten om heleboel redenen. De meest voor de hand liggende reden is dat we eten omdat we honger hebben, maar we die koelkast ook drie keer opentrekken omdat we ons enorm vervelen. Daarnaast kunnen we op het terras spontaan zin krijgen in een portie bitterballen omdat we anderen zien eten, en als jij de buren ruikt barbecuen zal jouw maag ook gaan borrelen. Ook eten we natuurlijk uit gezelligheid. Als jouw vrienden langskomen, is het toch extra gezellig als dat kaasplankje op tafel verschijnt?

Waarom emo-eten?

Naast deze redenen kunnen we ook eten omdat we niet goed met onze emoties kunnen omgaan. Als jij een emo-eter bent zul je waarschijnlijk eten omdat je je rot voelt. Als jij namelijk boos, verdrietig of teleurgesteld bent kun je extra zin hebben in lekkernijen, zodat je die vervelende emoties niet meer hoeft te voelen. Je hoopt dan dat het eten van die tosti jouw emoties afvlakt. Of je hoopt dat die pannenkoeken jou na een rotte werkdag kan opvrolijken. Misschien eet je juist wel omdat je vind dat je het verdient hebt, en jij jezelf mag belonen, of omdat je niet zo lekker in je vel zit. Als jij jezelf namelijk toch al te zwaar vindt, kun je net zo goed die zak chips opeten.

Tips tegen emo-eten

Herkenbaar? Dan kunnen deze tips je wellicht helpen

1. Ben bewust waarom je eet

Ben je ervan bewust waarom je wilt eten. Heb je honger? Verveel je je? Of eet je omdat je je rot voelt? Best confronterend, we know. Maar beseffen is het halve werk. Durf dus je eigen eetpatroon eerlijk onder de loep te nemen.

2. Haal geen snoep in huis

Heb jij tijdens emo-eten altijd zin in ongezonde dingen, zoals koekjes of chips? Let er dan op dat niet binnen handbereik is. Als jij tijdens zo’n rotte bui de keukenkastjes inspecteert, en geen zak chips of pak koekjes kunt vinden, zul je minder snel geneigd zijn om naar de supermarkt te hollen (alhoewel…. als we ons écht heel naar voelen doen we dat toch wel.. maar je boodschappenlijstje kan de schade enigszins beperken)

3. Sla geen maaltijden over

Zorg dat je altijd een verzadigd gevoel hebt. Als minimaal drie maaltijden per dag eet (plus een paar gezonde tussendoortjes), zul je je bloedsuikerspiegel op peil houden. Eet je daarbij ook nog eens volgens de schijf van vijf zul je waarschijnlijk voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen, en heb je een verzadigd gevoel. De kans dat je gaat bingen is dan veel kleiner.

4. Zoek een andere beloning

Eet jij vaak om jezelf te belonen? Zoek dan een andere manier. In plaats van dat rek bij de supermarkt leeg te kopen, beloon jezelf liever met een nieuwe top, of lekkere bodylotion. Je hoeft niet meteen veel geld over de toonbank te smijten, maar associeer het belonen met andere kleinigheidjes in plaats van eten.

5. Houd een dagboek bij

Krijg een beter beeld van je eetpatroon door precies bij te houden wat, wanneer en waarom je eet. Het klinkt misschien overdreven, maar als jij bepaald gedrag bij jezelf herkent, kun je daar vervolgens beter mee omgaan. Als jij op iedere pagina leest dat je een zak popcorn weg werkt omdat je je in de avond verveelt, kun je die momenten anders invullen. Ga lekker sporten, of spreek dan bijvoorbeeld met een vriendin af.

Zin in choco, fastfood en kaas? Dit zegt het over je emoties (en zo los je het op)

Reageer op artikel:
Ben jij een emo-eter? 5x tips om daar voor eens en voor altijd vanaf te komen
Sluiten