Let’s talk business: vijf waardevolle lessen van Coco Chanel

Van de iconische ‘little black dress’ tot de wereldberoemde handtas: we hebben allemaal een zwak voor Coco Chanel. Haar succesvolle collecties worden op generaties doorgegeven en haar bekende luchtje is één van de meest verkochte parfums aller tijden. Toch heeft Chanel haar succes niet met een gouden paplepel cadeau gekregen. Naast fashion adviezen kunnen we op het gebied van business ook wat opsteken van deze iconische charmante ontwerpster. Deze vijf lessen kunnen van Coco Chanel leren.

Met haar bekende uitspraken als “A woman who cuts her hair is about to change her life” of “Don’t spend time beating on a wall, hoping to transform it into a door” slaat Coco Chanel de spijker op de kop. Deze lesjes kunnen ook op carrière gebied waardevol zijn.

Vijf lessen van Coco Chanel

Deze lesjes wil jij in ieder geval niet missen

1. Je kunt je leven creëren hoe jij dit wilt

Coco Chanel heeft nou niet bepaald een glamoureuze jeugd gehad. Toen ze nog maar twaalf jaar was overleed haar moeder, en kwam ze terecht in een weeshuis waar ze werd opgevoed door nonnen. Niet bepaald een pretje. Maar deze nonnen leerde haar wel weer om te gaan met een naaimachine, en daar zij wij die zusters dan nog weer heel dankbaar voor. Met Coco’s bekende uitspraak “My life didn’t please me, so I created my life.” laat ze maar weer zien dat je je leven nooit moet laten bepalen door je verleden

2. Durf op te vallen

In de tijd dat Chanel nog hoeden verkocht in een dameszaak in Parijs, werd de mode bepaald door strakke korsetten. Coco’s eerste ontwerp was een enorm contrast met het bestaande modebeeld. Ze maakte haar eerste jurkje van een bestaande oude trui. Kun je het je voorstellen? Toentertijd was deze stijl helemaal niet in de mode, en dat is nu juist de les die we hieruit kunnen oppikken. Ga niet met de kudde mee, maar durf op te vallen.

3. Denk lange termijn

Toen Coco haar bekende luchtje Chanel No.5 lanceerde, tekende ze een deal met Pierre Wertheimer. Haar toenmalige business partner (waarvan trouwens gespeculeerd werd dat ze lovers waren) had namelijk een fabriek waar luchtjes geproduceerd werden. Deze deal was helaas niet zo voordelig voor Chanel, aangezien zij zelf maar tien procent van de opbrengst in haar zak kon steken. Wertheimer ging er met twintig procent vandoor en de overige tien procent gingen naar het warenhuis. Een kostbaar lesje dat je dus alleen deals moet tekenen die op de lange termijn voordeel opleveren.

4. Succes en zelfvertrouwen zijn een gouden duo

Waarschijnlijk één van Coco’s meest iconische uitspraken is ‘a girl should be two things: who and what she wants’. Weet jij wat je wilt? Laat je dan door niets en niemand tegenhouden. Net zoals die eigenwijze instelling van Chanel zul jij met een portie zelfvertrouwen jouw doelen behalen.

5. Leeftijd is maar een getal

‘You can be gorgeous at thirty, charming at forty, and irresistible for the rest of your life’. Daar is toch eigenlijk alles mee gezegd. Leeftijd is uiteraard maar een getal, en Chanel’s fijne quote helpt ons maar wat graag herinneren dat we nooit te oud zijn om te shinen. Leuke anecdote over Coco’s eigen late triumph: toen zij tijdens de Duitse bezetting van Frankrijk er vandoor ging met een Duitse militair werd ze met de rug aangekeken. Dit had natuurlijk een negatieve impact op haar merk. Ze vertrok naar Zwitserland maar kwam op 70 (!) jarige leeftijd met een succesvolle come-back.

Waarom dit de perfecte tijd is voor een carrièrre switch

Inspired By Glory

Reageer op artikel:
Let’s talk business: vijf waardevolle lessen van Coco Chanel
Sluiten