Rachelle Abbas
Rachelle Abbas | LinkedIn Kids 25 mrt 2020

6 Zinnen die volgens de Montessori-methode werken als je kind ‘gemeen’ is

Kinderen kunnen plotseling erg gemeen of agressief op anderen reageren. En het komt nogal eens voor dat ouders daarop reageren op een manier die niet echt nuttig is. De Montessori-methode heeft hier een eigen kijk op en voorziet ons dan ook graag van wat tips.

Gemeen of agressief gedrag

Het is allebei lastig: iemand gemeen zien doen tegen je kind, of je eigen kind zien veranderen in een duiveltje. Bijten, schoppen en slaan voor je ogen. Je voelt je al snel beschaamd en wil eigenlijk direct duidelijk maken dat dit geen normaal gedrag is en je het er absoluut niet mee eens bent. Maar hoe doe je dat?

Enige vorm van agressief gedrag bij kinderen is op zich volkomen normaal, het is een impuls. Maar hoe wij als ouders reageren is de key. Laat je inspireren door deze tien zinnen die volgens de Montessori-methode werken, de volgende keer dat je je kind iets gemeens ziet doen.

1. ‘Laten we vandaag thuis blijven’

De beste manier om agressief gedrag aan te pakken is door het te voorkomen. Tuurlijk is dat niet altijd mogelijk, maar probeer te observeren op wat voor momenten bepaald gedrag zich voordoet. Op die manier kun je patronen herkennen en je kind ‘beschermen’ tegen situaties.

Je zou het kunnen bijhouden in een boekje. Houd rekening met het tijdstip van de dag, met bepaalde mensen in de omgeving en andere omgevingsfactoren zoals geluid. Die factoren kunnen allemaal bepaald gedrag aanwakkeren.

Zodra je door hebt welke factoren bij jouw kind een rol spelen, kun je bijvoorbeeld herkennen wanneer je kind een zware dag heeft gehad. In zo’n geval kun je er voor kiezen om thuis te blijven of bij hem in de buurt te blijven, om het gedrag te kunnen voorkomen.

2. ‘Ik laat dat niet gebeuren’

Als je merkt dat je kind in een ‘gemene bui’ is, probeer dan bij hem in de buurt te blijven als er andere kinderen bij hem in de buurt zijn. Zodra je merkt dat je kind agressief wordt, blokkeer hem dan fysiek en zeg ‘ik laat je hem niet bijten’ of iets in die trant. Zeg het streng, maar niet te boos. Je doel is om een grens duidelijk te maken terwijl je rustig blijft.

Als je kind een hele boze reactie van jou krijgt, kan hij het gedrag herhalen om zo aandacht te krijgen of om te onderzoeken waarom hij zo’n boze reactie van jou krijgt.

3. ‘Laten we even pauzeren’

Wanneer je voor het eerst merkt dat je kind heel geïrriteerd raakt, nodig hem dan uit om even te pauzeren. Let samen in een rustige ruimte op de ademhaling of zing een rustig liedje. Zodra je kind gekalmeerd is, kun je ervoor kiezen om te praten over wat hem dwars zat.

4. ‘Laten we iets zoeken waar je je woede in kwijt kunt’

Peuters slaan of bijten soms niet uit woede, maar om de sensatie op te zoeken of een fysieke impuls te bevredigen. Als je kind zich agressief of gemeen lijkt te gedragen, maar hij lijkt verder niet van streek of boos, probeer dan een andere manier aan te bieden om aan deze behoefte te voldoen. Een kussen om op te slaan of een snack aanbieden kan al helpen.

5. ‘Gaat het? Kan ik je helpen?’

Als je het gedrag niet zo makkelijk kunt voorkomen en je kind blijft gemeen doen, focus je dan altijd eerst op het ‘slachtoffer’. Het is niet nodig om dramatisch te reageren, maar modelleer hoe je op het andere kind reageert.

6. ‘Ik wil met je praten over wat er is gebeurd’

Hoewel het belangrijk is om grenzen duidelijk te maken, kan het ook nuttig zijn om een rustig moment te vinden waarop je over een bepaald moment kunt praten. Probeer het wel zo neutraal mogelijk te houden. Je kunt bijvoorbeeld iets zeggen als: ‘Ik zag je Lotte slaan toen ze jouw auto pakte. Jij vond het niet leuk dat zij dat deed, maar ik wil niet dat je haar gaat slaan’.

Afhankelijk van de leeftijd van je kind, kun je bespreken wat hij voelde en wat hij in het vervolg kan doen. Bied duidelijke alternatieven, zoals het uitleggen dat je nog niet uitgespeeld bent met iets, of een volwassene een hulp vragen.

Lees ook:

Reageer op artikel:
6 Zinnen die volgens de Montessori-methode werken als je kind ‘gemeen’ is
Sluiten