Last van PMS-klachten? Magnesium kan de oplossing voor je zijn

Eens per maand is het zover: je bent prikkelbaar, hebt een opgeblazen gevoel en bent aan het eind van je latijn. Dit zijn stuk voor stuk klachten die bij het premenstrueel syndroom horen. Als je met PMS kampt, kan magnesium de oplossing zijn waar je al jaren naar zoekt.

PMS-klachten verhelpen met magnesium

Wat is magnesium precies?

Magnesium is een mineraal dat voorkomt in verschillende voedingsproducten (of -supplementen). Het is belangrijk dat je hier genoeg van binnenkrijgt, want je lichaam is niet in staat om magnesium zelf aan te maken.

Dit mineraal is onder andere essentieel voor de aanmaak van hormonen; ontspanning van de spieren; overdracht van zenuwprikkels en energieproductie. En dat is nog niet eens het enige, want magnesium heeft ook een kalmerende werking.

Wat kan magnesium voor PMS-klachten betekenen?

Bij ongeveer één op de drie vrouwen met PMS wordt een magnesiumtekort vastgesteld. Het is dus niet zo vreemd dat magnesium je misschien kan verlossen van je maandelijkse problemen.

Uit een experimenteel onderzoek is gebleken dat het mineraal voor een vermindering van spanning, gevoeligheid van de borsten, hoofdpijn en menstruatiepijn kan zorgen. Dit komt doordat magnesium onder andere de spieren ontspant én het gelukshormoon serotonine aanspoort.

Hoe kan je magnesium gebruiken?

De meest voor de hand liggende manier om magnesium tot je te nemen is via voeding. Het mineraal zit haast in alle producten in je keukenkastje, maar een aantal voedingsmiddelen barsten ervan. Dít zijn de tien voedingsmiddelen waar het meeste magnesium in zit (en chocolade is er in ieder geval eentje van… 😍 ):

  • Pompoenpitten
  • Amandelen
  • Donkere chocolade
  • Spinazie
  • Volkorenbrood
  • Limabonen
  • Tonijn
  • Avocado
  • Bananen
  • Yoghurt

Naast het eten van magnesiumrijke voeding, kan het ook nuttig zijn om dit aan te vullen met supplementen. Er zijn verschillende varianten op de markt, maar magnesiumcitraat is een voorbeeld van een supplement dat je lichaam goed en snel kan opnemen.

Tot slot kan een voeten- of ligbad met magnesiumkristallen helpen tegen PMS-kwaaltjes. Door een warm magnesiumbad ontspannen je spieren, maar word je ook getrakteerd op een beter humeur en een fijnere nachtrust.

Reageer op artikel:
Last van PMS-klachten? Magnesium kan de oplossing voor je zijn
Sluiten