Moe en futloos? Zo herken je vitamine D tekort

Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aan kan maken. Het is onmisbaar voor ons lichaam, omdat deze vitamine een belangrijke rol speelt in een aantal belangrijke lichaamsprocessen, waaronder de spierfunctie, sterke botten, een gezond immuunsysteem, celdeling, hersenfunctie en  ondersteuning van glucosestofwisseling. Al met al zorgt vitamine D er dus voor dat we lekker in ons velletje zitten!

Aangezien vitamine D wordt aangemaakt in de huid door de invloed van zonlicht, is het in ons koude kikkerlandje bijna onmogelijk om deze vitamine, zeker in de wintertijd, op te nemen. Ook in de zomer is dit lastig, omdat we ons dan flink beschermen met dikke lage zonnebrand. Als jij de volgende symptomen herkent, is het verstandig om wat vitamine D supplementen aan te schaffen!

Chronische vermoeidheid

Zonder dat je je echt inspant ben je al moe. Hoe veel koppen koffie je ook wegwerkt, je komt altijd energietekort. Een toiletbezoek stel je zo lang mogelijk uit, omdat je niet van je stoel af kunt komen. En het liefst duik je bij thuiskomst meteen je bed in.

Dit zijn de echte redenen waarom moeders altijd zo moe zijn

Pijnlijke botten, spieren en gewrichten

Zoals eerder vermeld draagt vitamine D bij aan sterke botten. Wanneer je merkt dat je botten zwakjes aanvoelen kan dit een teken zijn dat je vitamine D tekort komt. Ook wanneer je pijnlijke spieren en gewrichten hebt – tenzij je dagelijks in de sportschool te vinden bent – kan dit op een tekort duiden.

Hyperventilatie

Heb je last met ademen, ben je kortademig of heb je last van hyperventilatie? Dit hoeft niet meteen te betekenen dat je astma hebt. Probeer een week lang vitamine D supplementen en wie weet verdwijnen jouw hyperventilatie aanvallen als sneeuw voor de zon. Blijf je erge last houden? Ga dan altijd even naar de huisarts.

Gevoelig tandvlees

Bloed jouw tandvlees na iedere poetsbeurt? Of is je tandvlees de laatste tijd gewoon heel gevoelig. Tja… Je snapt ‘m al!

Vaak ziek

Er heerst misschien een griepvirus, maar wanneer je om de haverklap snotverkouden of ziek bent is het zeer zeker een goed idee om wat vitamine D pilletjes in te slaan. Baat het niet dan schaadt het niet.

Verhoogde kans op vitamine D tekort

Herken je de bovenstaande symptomen? Dan is de kans groot dat er sprake is van een tekort. Er zijn echter mensen die hier meer kans op hebben dan anderen. Hieronder vallen:

  • Kinderen
  • Vegetariërs
  • Veganisten
  • Oudere mensen
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Mensen met overgewicht
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Mensen die een vetarm dieet volgen

Voor deze mensen is het verstandig om vitamine D supplementen aan hun dagelijkse dieet toe te voegen.

Bronnen van vitamine D

Slik je liever geen supplementen? Vette vis – makreel, zalm en paling -, halvarine, margarine en bak- en braadproducten zitten boordevol vitamine D!

Heb jij wel eens last gehad van vitamine D tekort? En heb je de gouden tip? Deel jouw ervaring via het Mamaforum

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Moe en futloos? Zo herken je vitamine D tekort
Sluiten