Deze 20 tips helpen je door deze klamme plaknachten heen

Een zwoele zomernacht klinkt spannend, maar is in de praktijk vaak een frustrerende exercitie. Het is een eindeloze estafette van deken op, deken af. En als je klamme lijf eindelijk in dromenland is gesukkeld, word je bruut gewekt door een mug. 

Plaknachten

Hoe heerlijk we het zonnetje ook vinden, die slapeloze plaknachten kunnen ons gestolen worden. In het meest ideale geval is de temperatuur van je hoofd iets koeler dan de rest van je lichaam. De ideale temperatuur om in te slapen ligt tussen de 16 en 21 graden Celsius. Aangezien veel Nederlandse slaapkamers niet gezegend zijn met airconditioning, ligt het gemiddelde deze dagen een stuk hoger. Daarom hebben we 20 tips op een rij gezet om je door die hete nachten te loodsen.

1. Als je ruimte hebt: stop het beddengoed een paar minuten in de vriezer (wel eerst even in een plastic hoes stoppen). Als je geen ruimte hebt, kun je ook alleen de kussenhoes of je pyjama in de vriezer leggen.

2. Vul een kruik met ijswater en plaats dat op de koelpunten van je lichaam: knieën, enkels, polsen, nek, liezen en ellebogen. Je kan de kruik ook vooraf in bed leggen.

3. Smeer je lichaam voordat je gaat slapen met aftersun op basis van aloë vera die je in de vriezer bewaart.

4. Bewaar een leeg parfumflesje met koud water en leg dat op het nachtkastje. Spray op je gezicht, achterkant van de nek en knieholtes om af te koelen.

5. Draag een katoenen pyjama en slaap onder een dun, katoenen laken. Kwalitatieve katoen is het beste om onder te slapen omdat dit materiaal het best ademt.

6. Eet niet teveel proteïne omdat dit je metabolisme een slinger geeft en zo je lichaam opwarmt.

7. Eet pittig eten, maar wel uiterlijk drie uur voor je gaat bed slapen. Zweten zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt.

8. Sport ‘s ochtends in plaats van ‘s avonds om te voorkomen dat je oververhit raakt.

9. Neem een lauwe douche om je lichaamstemperatuur te verlagen. Weersta de verleiding om onder een ijskoude straal te gaan staan omdat je lichaam reageert door de warmte juist te vast te houden.

10. In tegenstelling tot wat nogal eens wordt beweerd, kan je overdag de ramen beter dicht houden. Hou ook de gordijnen gesloten.

11. Zet alle elektrische apparatuur in de slaapkamer uit omdat daar warmte vanaf komt.

12. Hou je voeten koel door ze óf buiten de lakens te houden of door ze te rusten op een icepack.

13. Zet een braadpan met ijsklontjes voor de ventilator om de lucht te koelen.

14. Drink overdag voldoende water, maar probeer het ‘s nachts niet teveel te doen. Een half glas voor het slapen gaan is genoeg om gehydrateerd te blijven en voorkomt dat je middenin de nacht naar de wc moet.

15. Slaap als het kan in een ander bed dan je partner. Twee lichamen = twee keer zoveel lichaamswarmte.

16. Slaap beneden als je een zolderslaapkamer hebt.

17. Als de nood echt hoog is: slaap met natte sokken of zelfs in een vochtig T-shirt.

18. Spoel je polsen en voeten af met koud water voordat je naar bed gaat.

19. Als je wakker wordt, wrijf dan een mentholstick over je voorhoofd om af te koelen.

20. Leg een uur voordat je gaat slapen een nat washandje in de vriezer en leg dat op je voorhoofd terwijl je langzaam richting dromenland drijft.

Nite nite!

Reageer op artikel:
Deze 20 tips helpen je door deze klamme plaknachten heen
Sluiten