Lisa van den Akker
Lisa van den Akker Zwanger 18 nov 2022
Leestijd: 4 minuten

Bedrust houden tijdens je zwangerschap? Zo hou je een positieve mindset

Je bent zwanger en hebt net te horen gekregen dat je bedrust moet houden. Nu schiet er van alles door je hoofd. Spreek je dan minder vaak af met vriendinnen en ga je lekker vroeg naar bed? Moet je stoppen met werken? Kun je dan helemaal niet meer bewegen? Moet je liggen of zitten? En hoe houdt je deze periode vol?

Rust houden, iedereen heeft daar een ander beeld bij. Dat geldt voor jou maar ook voor je zorgverlener. Vraag daarom wat hij of zij verstaat onder rust houden. Wat mag wel en wat mag niet?

Bedrust houden, wat betekent dat?

Mag je douchen of naar het toilet? Seks hebben? Werken? Hoe zit het met boodschappen doen, autorijden of wandelen? En nu je toch vragen aan het stellen bent, vraag dan ook waar je op moet letten: welke signalen van je lichaam mag je echt niet negeren? En wat moet je dan doen als je iets opmerkt?

Bedrust en je mindset

Voor sommigen klinkt bedrust tijdens de zwangerschap misschien als een mini-vakantie, maar vergis je niet, bedrust is heftig. Zeker als je met bedrust de tijd nog weken probeert te rekken tot aan je bevalling.

Het lastige aan bedrust is dat het je mentaal kan opbreken. Je brengt grote delen van de dag alleen door en je hebt letterlijk alle tijd van de wereld om te piekeren. Natuurlijk heb je al gedacht aan Netflix. Maar helpt bingen je ook aan een gezonde mindset? Niet per se. Deze tips helpen wel om je mindset te verbeteren:

1. Dagritme

Zorg voor een dagelijkse routine, dat geeft houvast. Je dagritme kan er bijvoorbeeld zo uitzien: sta op tijd op, douchen en aankleden, ontvang bezoek in de ochtend, lees een hoofdstuk tijdens de lunch, maak een ommetje in de middag, standaard om 16.00 uur een belletje met je moeder, eet op vaste tijdstippen en ga zo maar door.

2. Jouw plek

Zit je thuis? Zorg dan voor een bed in de woonkamer. Investeer in ondersteunende kussens. Behang de muur waar je naar kijkt met foto’s, mantra’s of kunst. Vraag aan je kinderen, familie of vrienden om iets moois, geks of liefs te maken. Laat hen daarover vertellen als ze bij je zijn en hang ook deze knutsels op. Ze zorgen voor een goed gesprek en zo voel je je overdag minder alleen.

3. Zorg voor je zelf

Van de hele dag in een badjas rondhangen ga je je niet fitter voelen. Bestel fijn zittende leuke kleding. Vraag of een schoonheidsspecialist of kapper aan huis wil komen, bestel een stapel gezichtsmaskers, eet gezond en lekker.

4. Vraag vrienden en familie om te komen eten

Laat dierbaren bij jou thuis iets lekkers koken, dit maakt een bezoekje minder beladen. Terwijl iedereen om je heen bezig is, komen gesprekken makkelijker op gang. Dat is weer eens iets anders dan de standaard vraag: ‘Hoe is het met je?’

5. Groen

De natuur werkt stress verlagend en ze beïnvloedt onze cognitieve functies – die heb je nodig om vooruit te blikken en problemen op te lossen. Uitzicht op een parkje, je ramen open zetten en planten in huis halen: het werkt allemaal.

6. Wees eerlijk

Je bent verdrietig, boos, lamgeslagen… en dat is terecht. Bedrust is moeilijk en dat mag je hardop zeggen. Op sommige dagen zie je misschien alleen je partner, ook hij of zij mag horen wat je dwars zit, maar houd wel in je achterhoofd: voor je partner is het ook pittig.

7. Start met schrijven

Schrijf de zorgen van je af. Door te schrijven orden je je gedachten en kun je feiten en hersenspinsels beter scheiden. Ook kom je er zo achter welke vragen je nog wilt stellen aan je zorgverlener. Dit is de start van je verwerkingsproces.

Je doet het niet voor niets

Gelukkig gaat deze periode ook voorbij. Houd je daaraan vast. Maak van deze tijd gebruik om contact te maken met je baby. Zorg voor een dagelijks moment door je handen op je buik te leggen en tegen je baby te praten of zingen (zet het in je dagritme!). Je bent niet alleen, je doet dit samen.

Dit gastartikel is geschreven door Gaby Dam. Gaby is oprichter van het online magazine andersdanverwacht.nl, een platform voor vrouwen die een medische zwangerschap doormaken, te maken krijgen met vroeggeboorte of hun baby verloren tijdens de zwangerschap of kort daarna. Als zwangerschapscounselor & coach, begeleidt zij deze vrouwen zodat zij liefdevol kunnen terugkijken op een hectische periode.

Deze woorden krijgen totaal andere betekenis na de bevalling

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Begin je weekend goed met de mooiste verhalen van Famme

Reageer op artikel:
Bedrust houden tijdens je zwangerschap? Zo hou je een positieve mindset
Sluiten