Valéry de Voijs
Valéry de Voijs Persoonlijk 7 mrt 2022
Leestijd: 5 minuten

Kunstenares Miriam (36): ‘Een baby schilderen die het niet gered heeft blijft moeilijk’

Als er iemand is die weet hoe ze veel ballen in de lucht moet houden is het kunstenares MadameRuiz, het pseudoniem van Miriam Groenen-Ruis(36). Die naam kan je bekend voorkomen, want onlangs was ze te zien in VTWonen Weer verliefd op je huis waar ze een familieportret maakte.

Naast professioneel kunstenares is Groenen-Ruis docente beeldende kunst op een middelbare school, zingt ze in een band en is de moeder van twee kleuters.

Hoe ben je kunstenares geworden?

“Als leerling wist ik niet goed wat ik wilde doen, en dacht aan psychologie. Maar door het vele leeswerk in combinatie met mijn dyslexie, heb ik dat idee al snel laten varen. Omdat ik iets creatiefs wilde doen koos ik voor interieur architectuur aan de kunstacademie. Ondanks ik erachter kwam dat ik niet helemaal op mijn plek zat heb ik deze studie afgemaakt. Het was namelijk een combinatie van ruimtelijk ontwerp: interieur architectuur, meubel en communicatie. Echter heb ik tijdens mijn studie alle disciplines van de academie onderzocht en heb ik zelfs een tijd in het buitenland gestudeerd en daarnaast nog twee lange stages gevolgd, waarvan één bij een autonoom kunstenaar.

Eenmaal afgestudeerd heb ik als back-up een docentenopleiding gevolgd om financieel rond te kunnen komen. Dat nam veel tijd in beslag, en voelde dubbel. Ik geef graag les, maar stiekem was ik weleens jaloers op de leerlingen wanneer zij lekker aan het schilderen waren.”

Fotografie: Imme Hard

En nu schilder je vanuit je atelier aan huis: hoe combineer je dat met het gezinsleven?

“Deze week niet haha. De kinderen hebben vakantie en zijn nu thuis, dus het schilderen zit er deze week even niet in. Normaal zijn de kinderen op school en kan ik op de zolder aan de slag. Maandagen en vrijdagen heb ik de ochtenden en begin van de middagen vrij om te schilderen. Op dinsdag gaan mijn kinderen daarnaast naar de buitenschoolse opvang en op woensdag heb ik een oppas aan huis.”

En hoe was dat tijdens de zwangerschap?

“Voor en tijdens mijn zwangerschap werkte ik nog veel met acrylverf. Ik schilderde op grote doeken en exposeerde veel. Dat heb ik tijdens de zwangerschap volgehouden. Ik had dan ook het voornemen om tijdens mijn ouderschapsverlof veel te gaan schilderen, maar daar kwam natuurlijk niets van terecht haha. Ik zat onder de verf en kon m’n kind niet meteen oppakken of troosten. Niet heel praktisch dus. Ik kreeg het simpelweg niet gecombineerd. Na de geboorte van mijn tweede kind begon het weer te kriebelen. Ik vind het heel gezellig met m’n gezin maar ik wilde toch echt weer schilderen. Toen ben ik in opdracht inkt portretten gaan schilderen waarbij ik iemands persoonlijkheid zoveel mogelijk probeer te ‘vangen’ in het portret”

Vind je het moeilijk om kinderen of vroeggeboortes te schilderen?

“Ik vind het niet moeilijk om baby’s en kindjes in inkt te ‘vangen’, maar ze veranderen op jonge leeftijd nog erg veel. Bij baby’s zijn het daarom eerder momentopnames van herinneringen aan de babytijd, zoals (net na) de geboorte, lekker bij mama in de draagzak of een fijn knuffelmoment. Bij vroeggeboortes kan een portret van de couveusetijd heel waardevol zijn voor het verwerkingsproces.

Bij familieportretten kiezen ouders er echter vaak voor om even te wachten tot het kindje de eerste verjaardag heeft gevierd, aangezien het kindje dan de meest grote veranderingen heeft gehad.

Als ik een baby moet schilderen die het niet gered heeft vind ik dat emotioneel moeilijk. Ik heb zelf twee gezonde kinderen, maar op zo’n moment komt het heel dichtbij. Dan besef ik me heel goed dat dat ook anders had kunnen zijn en vloeit er wel eens een traan.”

Fotografie: Imme Hard

Vind je het belangrijk dat kinderen creatief bezig zijn?

“Jazeker! Ik denk dat minstens 95 procent van de kinderen creativiteit in zich heeft. Ik vind het dan ook mega jammer dat die kinderlijke creativiteit in onze maatschappij en in ons onderwijssysteem nog steeds diep wordt ondergewaardeerd en soms zelfs genegeerd, waardoor kinderen steeds een beetje minder creatief durven zijn. Leerlingen worden beoordeeld op basis van een vooraf opgesteld meetbaar beoordelingsmodel om te kunnen voldoen aan exameneisen. Hierdoor zijn we veel te veel in ons hoofd en denken we veel te veel in goed of fout. Creativiteit kan pas stromen wanneer je hoofd, hart en handen combineert en goed en fout durft los te laten.

Het is zo belangrijk om creatief bezig te zijn, vooral in deze tijd wanneer veel jongeren met zichzelf in de knoei zitten. In mijn persoonlijke werk is het resultaat van een kunstwerk natuurlijk belangrijk aangezien ik het verkoop, maar in mijn lessen is dat een heel ander verhaal. Ik probeer kinderen te laten ontdekken wie ze zijn en zichzelf te leren uiten via de beeldende middelen. Je kunt pas de wereld beter begrijpen als je jezelf leert te begrijpen.”

Schilderen jouw kinderen veel?

“Het is niet dat ik thuis juffie aan het spelen ben. Vanmorgen waren ze lekker buiten aan het ravotten, en dat vind ik net zo belangrijk. Ze tekenen wel regelmatig en ik investeer dan ook in mooie tekenspullen. Goede stiften waar ze lekker op kunnen drukken en kleurpotloden waar veel kleur vanaf komt heb ik dan ook standaard in huis. Ook mogen ze aan de gang met dure acrylverf en grote doeken. En ik lijst het werk natuurlijk in!”

Fotografie: Imme Hard

Benieuwd naar de kunstwerken van MadameRuiz? Op haar website www.madameruiz.nl vind je meer informatie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme