Hormonale disbalans? Zo eet jij jezelf weer in balans

Heerlijk, die hormonale disbalans. Het zou toch heerlijk zijn als je een manier kunt vinden om die hormonen een beetje een balans te houden? Volgens Dr. Aviva Romm is dat gemakkelijker dan je denkt. Met deze tips krijg krijg jij je hormonen namelijk weer in balans.

Dr. Avivia Romm weet alles van hormonen. In haar laatste boek Hormone Intelligence legt ze uit hoe belangrijk het is om naar je eigen lichaam te luisteren, en hoe je op een natuurlijke manier je hormonen weer in balans kunt krijgen.

Hormonen in balans

Met deze vijf handige tips eet jij jezelf weer in balans.

1. Ontbijt

Onder het mom van een ‘goed begin is het halve werk’ kun je maar beter beginnen met een goed ontbijtje. En hoe doe je dat nu beter dan een lekker vullend ontbijt met genoeg proteïne en vet? Vooral als jij last hebt van hormonale disbalans of PCOS, is een ontbijt onmisbaar. Een goed ontbijt bestaat uit een juiste balans van koolhydraten, vetten en eiwitten.

2. Eet op vaste tijdstippen

Hoewel je misschien denkt dat je graag naar je lichaam luistert, slaapt wanneer je moe bent, en eet wanneer je honger hebt, zijn jouw hormonen daar toch niet zo happy mee. Om je hormonen namelijk in balans te houden kun je het beste op vaste tijdstippen eten.

3. Eet koolhydraten

Bij het woord ‘koolhydraten’ krijgen we vaak onterecht een negatief gevoel. Want koolhydraten hebben we juist nodig (mits je voor de gezonde koolhydraten kiest, natuurlijk). Langzame, gezonde koolhydraten zijn met name volkoren producten. Volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta. Ook andere vezelrijke voedingsmiddelen, zoals peulvruchten, groente en fruit, zijn langzame koolhydraten.

4. Eet niet voor je naar bed gaat

Om je hormonen niet helemaal uit balans te schoppen, kun je het beste niet te laat eten. Volgens Romm mag je na het avondeten best nog wat kleins eten, maar wil je die late night snacks vermijden. Daardoor geef je je lichaam de kans om beter te rusten ‘s nachts, waardoor je hormonen wat meer in balans zijn. Heb je toch veel trek nog na het avondeten? Dan zijn deze gezonde snacks wellicht een optie.

5. Vermijd alcohol (vooral ‘s avonds)

Ok, het lijkt misschien een goede manier om jou naar dromenland te helpen. Dat glaasje wijn lijkt inderdaad misschien wel erg relaxing, maar zorgt juist voor een minder goede nachtrust. En je raadt het al: dat verstoort je hormonen dan weer.

Dít is dus de reden waarom je niet kunt stoppen met eten terwijl je wel vol zit

 

Reageer op artikel:
Hormonale disbalans? Zo eet jij jezelf weer in balans
Sluiten