Redactie
Redactie Body 29 dec 2020

8 oefeningen die effectiever zijn dan hardlopen, crunches en squats

Het is bijna januari: de maand van de goede voornemens. Erger nog: de maand waarin je ze ten uitvoer moet brengen. Want had je nou echt gezegd dat je meer ging sporten om fitter te worden? Goed idee joh. Gelukkig valt dat fitter worden met deze oefeningen wel mee.

Maar… gruwel je bij het idee van een half uurtje (‘wáááát, zo lang?’) rennen? Zijn squats volgens jou bedacht door iemand die er een diepgewortelde wens op nahield om mensen tot op het bot te pijnigen? (vast en zeker).

Effectieve en makkelijke oefeningen

Dan hebben we goed nieuws: er zijn oefeningen die beduidend minder heftig zijn, maar in feite niet minder goed voor je fysique zijn. Dus.

Traplopen

Tijdens het traplopen moeten je beenspieren het werk doen – ze moeten immers de rest van je lichaam naar boven tillen. Je verbrandt calorieën én zorgt voor strakkere benen, nice. Om het geheel nóg een extra duwtje te geven is de trap op rennen helemaal het summum.

Wandelen

Althans, als je er een beetje tempo in gooit: snelwandelen dus. Men zegt dat een half uurtje snelwandelen net zo goed voor je kan zijn als hardlopen. Waarom? Omdat wandelen de kans op hart- en vaatziekten vermindert, en kalmerender is dan rennen. Het lichaam wordt er namelijk minder van onder druk gezet. (Waarbij ik me als renner afvraag of dat juist niet het idee van rennen en sporten is, maar dat geheel terzijde).

Roeien

Kort samengevat: roeien is bijna goed voor alles. Je bovenlijf, je armen en je verbrandt er ook nog eens een dosis calorieën mee. In het scenario waarin je er tijd voor hebt en je niet beïnvloed wordt door de niet alijd even plezante Nederlandse weeromstandigheden, doe je het op open water; anders volstaat een roeiapparaat in de sportschool (of thuis, hoe luxe) ook.

Superman-nen

Wablief? Ga maar liggen. Plat op je buik ja. En dan nu: armen en benen de lucht in. Juist ja, net zoals Superman. Na een stuk of 15 krijg je dezelfde gedachten als over de bedenker van de squats, maar dit is echt een hele goede oefening voor je schouders, borst, onderrug, armen en benen.

Planking

Je dacht al, waar blijft ‘ie? Nou, hier dus.

Zwemmen

Toegegeven, zwemmen is niet de meest uitputtende danwel inspannende sport (tenzij je er de routine van Ranomi en Inge op nahoudt) maar wel een hele goede manier om al je spieren wakker te schudden. En daarbij ook heel ontspannend en vooral fijn omdat je het a) samen met een vriendin kunt doen en b) al doende gewoon kunt blijven ouwehoeren.

Deadlifts

In de categorie ‘gewichten’. Het feit dat het woord ‘dead’ verholen zit in de benaming is op zich al onheilspellend genoeg. Persoonlijk doe ik liever een zooitje crunches, maar het schijnt dat het (positieve) effect van deadlifts schromelijk onderschat wordt omdat veel mensen denken dat het alleen voor de stoere bodybuilders is. Klopt, maar ook voor jou, en vooral voor je bil- en bovenbeenspieren.

Russian Kettlebell Swing

Kettlebell: staat gelijk aan een strak en slank lichaam. En aan afzien. Het lijkt makkelijk, maar kijk vooral of je dat nog steeds vindt als je twaalf kilo aan het hijsen bent. Tijdens deze oefening duw je als het ware je kont naar voren (bekken gekanteld), terwijl je met je handen de kettlebell richting je neus duwt. Tijdens de oefening werk je vooral met je core, maar omdat je bekken moet kantelen is het ook goed voor je billen. En omdat je hartstlag er lekker van op hol slaat, verbrand je ook nog eens flink wat calorieën.

Voor optimaal resultaat – van welke workout dan ook – is variatie belangrijk. Dus probeer zoveel mogelijk te variëren in de oefeningen die je doet. Dus feitelijk ontkom je er niet aan om ook af en toe een stukje te rennen, te crunchen of een serietje squats te doen. Jammer joh.

Lees ook:

Beginnen met hardlopen? Dit zijn de 8 meest gemaakte fouten

Reageer op artikel:
8 oefeningen die effectiever zijn dan hardlopen, crunches en squats
Sluiten