Laurien Bleeker
Laurien Bleeker Vruchtbare dagen 8 feb 2024
Leestijd: 2 minuten

Ovulatiepijn of ovulatiebloeding? Dit gebeurt er in je lichaam

Elke maand komt er een rijpe eicel vrij uit een van je eierstokken. Dit is je ovulatie. Sommige vrouwen voelen precies wanneer ze ovuleren, doordat ze last hebben van ovulatiepijn en soms ook een ovulatiebloeding. Hoe dat precies zit en wat je ertegen kan doen, dat lees je hier.

Ovulatie houdt in: eisprong. Je lichaam maakt een rijpe eicel klaar die vervolgens bevrucht kan worden. Dit gebeurt elke maand. Wordt de eicel niet bevrucht in de dagen na de ovulatie, dan volgt je menstruatie. Daarna begint de cyclus weer opnieuw.

Ovulatiepijn tijdens de eisprong

De ovulatie vindt meestal 14 dagen voor de menstruatie plaats en voor sommige vrouwen is dit een gevoelige periode. Ongeveer een op de vijf vrouwen voelt namelijk ovulatiepijn. Dat is de pijn die je voelt op het moment dat de eisprong (een rijpe eicel verlaat de eierstok) plaatsvindt. De pijn kan heel kortdurend zijn, maar ook twee dagen aanhouden. Het kan voelen als een zeurende pijn of een stekende pijn.

Het is niet precies bekend hoe het kan dat sommige vrouwen pijn voelen tijdens de ovulatie en sommige niet. Ook de oorzaak van ovulatiepijn weet men niet zeker. Het kan komen door het groeiende blaasje dat om de eicel zit. Dit blaasje kan druk geven op de eierstok waardoor vrouwen pijn kunnen voelen.

Nog een oorzaak van pijn kan het vrijkomen van de eicel zijn. Het blaasje, de follikel, barst als het ware open en hier komt wat vloeistof bij vrij. Dat kan rond de eierstok zorgen voor wat pijn.

Ovulatiebloeding

Soms komt bij het vrijkomen van een rijpe eicel ook wat bloed vrij. Waarschijnlijk komt dit door een klein bloedvaatje dat knapt tijdens de ovulatie. Dit gaat vanzelf weer dicht, maar kan wel zorgen voor een ovulatiebloeding. Dat merk je door spotting, wat een tot twee dagen kan aanhouden.

Wat kun je doen tegen ovulatiepijn?

Ovulatiepijn kan echt vervelend zijn. Het is daarom ook belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en lief voor jezelf bent wanneer je hier last van hebt. Dat kan op de volgende manieren:

  • Neem een ontspannen bad of douche: de warmte kan de pijn wat verlichten.
  • Neem genoeg rust, zoals een middagdutje of even liggen op de bank. Een kruik tegen je buik is ook fijn.
  • Bewegen helpt vaak tegen vrouwelijke ongemakken, zoals wandelen of een rustigere sport zoals yoga.
  • Heb je echt veel last en belemmert het je in je dagelijkse bezigheden, dan kun je overwegen om paracetamol te slikken.

Begrijp meer over je menstruatiecyclus door hem op te delen in seizoenen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox 🙆🏻‍♀️

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme