Rachelle Abbas
Rachelle Abbas Kinderen 13 aug 2018
Leestijd: 2 minuten

Waarom peuters zo geobsedeerd kunnen raken door bepaalde spullen

Is je kleine geobsedeerd door Cars auto’s? Heb je alle films al weet-ik-hoevaak gezien en ben je geregeld alle soorten Cars merchandise aan het opruimen?

Of je kleine die niet door een winkelstraat kan lopen zonder Frozen-spullen te spotten? Natuurlijk ontgroeit je kind al deze obsessies, maar er komen nog meer die volgen. Batman, Lego, dezelfde boeken constant willen lezen of alleen maar pyjama’s met zakken willen dragen.

Herkenbaar

Wanneer je met andere vrienden die kids hebben praat, weet je vast wel dat dit een veelvoorkomende ervaring is. De één zijn kind is geobsedeerd door stofzuigers, in alle vormen en maten, de ander is een Bob de Bouwer fan. Maar waarom?

Kinderpsycholoog vertelt

Waarom worden peuters zo geobsedeerd door bepaalde dingen? En welke rol speelt het dan in hun ontwikkeling? Kinderpsycholoog Rachel Hard zegt dat dit gedrag heel normaal is en een onderdeel is van de ontwikkeling. Veel van het uitdagend gedrag wat we bij peuters zien, driftbuien en weigeringen bijvoorbeeld, is omdat ze worstelen met het gevoel van controle en deze obsessies zijn een manier die hen helpt om dat te doen. Rachel merkt op dat deze ‘obsessies’ al in de periode van 12 tot 18 maanden kunnen beginnen, en duren tot kinderen naar school gaan. ‘In de peuterjaren kan het alles zijn waar ze zin in hebben, meestal hebben ze iets bijzonder leuks gevonden voor een bepaalde activiteiten of ze herhalen gewoon iets tot ze het onder de knie hebben’, zegt Hard. ‘Het geeft hen het gevoel van veiligheid en comfort wanneer ze weten wat ze kunnen verwachten en wat erna gebeurt.’

Kan je kind (nog steeds) niet zonder knuffel? Maak je geen zorgen

De ontwikkeling

Het brein van kinderen werkt als een spons, het kost tijd voordat ze iets volledig verwerkt en onderzocht hebben. Rond de leeftijd van twee, Rachel zegt dat peuters steeds socialer worden en dan echt aandacht gaan besteden aan wat anderen doen en beginnen dat na te bootsen. Als kinderen naar school of de kinderopvang gaan, kunnen ze worden gedreven om betrokken te zijn bij wat iedereen doet, of wat anderen hebben. Het gaat toch om je thuis voelen en deel uitmaken van een groep. Hard merkt op dat deze ontwikkelingsfase kan eindigen wanneer kinderen naar de basisschool gaan. Tegen die tijd zijn ze veel blootgesteld aan objecten, gebeurtenissen en scenario’s en is er minder tijd nodig om nieuwe dingen te leren. ‘Van de vroege kinderjaren tot de adolescentie gaat de volgende grote ontwikkeling in de hersenen over emoties,’ zegt Rachel. ‘Dus hun focus verschuift en de volgende fase van ontwikkeling gaat echt over socialiseren en het vinden van hun plek in een hiërarchie.’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme