Lisa van den Akker
Lisa van den Akker | LinkedIn Kids 6 september 2020

Stress tijdens de zwangerschap: 8 tips om het te verminderen

Een zwangerschap is een spannende periode voor iedere vrouw. Je lichaam verandert en er groeit een klein mensje in je. En alsof dat alleen nog niet genoeg is gieren ook nog eens de hormonen door je lijf. Grote kans dus dat jij soms last hebt van stress. Maar hoe ga je daar nu het beste mee om als je zwanger bent? Deze tips helpen je.

Of je nu stress hebt over een komende echo, de babykamer die nog niet af is of de aanstaande bevalling. Veel zwangere vrouwen krijgen zo nu en dan met stress te maken. Als het bij af en toe blijft is dat niet erg, maar wel vervelend. Onderstaande tips kunnen dan helpen om de stress te verminderen. Heb je veel last van stress ? Dan kunnen deze tips ook helpen, maar raadpleeg dan ook altijd je verloskundige voor deskundig advies.

Stress tijdens je zwangerschap

Met deze tips lukt het hopelijk om je wat meer te ontspannen.

1. Focus op de baby

Vanaf ongeveer 23 weken kan de baby je stem horen, dus ga eens lekker zitten en klets tegen je baby. Of zing gezellig een liedje. Het is een goede manier om verbinding te voelen met je baby. Als gevolg daarvan kun je je dan weer positiever en meer ontspannen voelen.

2. Neem voldoende rust

Luister naar je lichaam en neem voldoende rust. Doe een middagdutje, en ga vroeg naar bed als dat nodig is. Slaap is heel belangrijk voor je mentale gezondheid dus als je moe bent zul je eerder stress ervaren.

3. Praat erover

Praten over je gevoelens kan erg opluchten. Schroom dus niet om een eerlijk gesprek aan te gaan met je verloskundige, partner, moeder of vriendin.

4. Eet en drink gezond

Eet en drink regelmatig en gezond. Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel minder schommelen wat beter is humeur.

5. Doe yoga

Yoga is niet alleen goed voor je lichaam, je leert er ook ademhalings en ontspanningsoefeningen. Na een lesje yoga voel jij je waarschijnlijk veel relaxter, en je kan de oefeningen ook in het dagelijks leven toepassen.

6. Probeer mindfulness

Mindfulness leert je leven in het hier en nu en genieten van de kleine dingen. Zoals de zon op je huid of de schopjes van je baby. Daarom kan het ontzettend helpen om stress te verlichten.

7. Ga wandelen

De buitenlucht en vooral het daglicht is goed voor je mentale gezondheid. Bovendien helpt bewegen ook bij het aanmaken van endorfine waardoor jij je gelukkiger gaat voelen.

8. Laat je verwennen

Zwanger zijn heeft ook voordelen, iedereen is aardig voor je en wil van alles voor je doen. Geniet ervan en laat je verwennen. Straks moet je weer zelf je kopje thee zetten.

Lees ook:

Voor alle zwangere dames die erdoorheen zitten: 10 voordelen van een bolle buik

Dit is wat er gebeurt met je baby als je lacht tijdens je zwangerschap

Babycentre

Reageer op artikel:
Stress tijdens de zwangerschap: 8 tips om het te verminderen
Sluiten