Bestaat er iets als te veel fruit eten? Wij zochten het voor je uit!

We hoeven je niet te vertellen dat fruit gezond voor je is. Waarschijnlijk wil je er dan ook voor zorgen dat je kids het beste een stukje fruit kunnen nemen als ze zeuren om een snack.

Toch bestaat er ook iets als té veel fruit eten en dat is niet goed voor je, naast vitamines en vezels, zit er in veel fruit ook veel suikers – het zijn dan geen geraffineerde suikers, maar alsnog is het niet gezond als je er te veel van binnenkrijgt. Bovendien bevat fruit ook zuren die je tandglazuur kunnen aantasten.

Niet de hele dag door fruit eten

Het is verstandig om fruit hetzelfde te behandelen als al het andere wat we weten – eet het met mate. Er zitten natuurlijk maar weinig calorieën in fruit, maar als je te veel fruit eet, kun je over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid heen gaan. Sommige fruitsoorten bevatten wel degelijk wat calorieën, denk bijvoorbeeld aan bananen en avocado’s.

Het wordt pas echt een probleem als je fruit als vervanging gebruikt voor ander eten, of zelfs elke maaltijd. Het is belangrijk om af te wisselen, elk soort fruit heeft weer eigen bepaalde goede stoffen, en met de wetenschap dat bijvoorbeeld bananen en avocado’s veel calorieën bevatten, kun je er ook voor kiezen om niet drie bananen op een dag te eten, maar twee bananen en appel bijvoorbeeld.

Houd het bij ongeveer 3 porties fruit op een dag, minimaal 2 porties fruit is de aanbevolen hoeveelheid, maar eet niet meer dan 3 of 4 porties per dag.

Smaakpapillen uitbreiden

Het is belangrijk om veel variatie aan je kind aan te bieden, zo kan niet én het ontbijt, én de lunch én het avondeten zoet zijn. Leer je kind hun smaakpapillen te prikkelen. Zo is yoghurt bijvoorbeeld een manier om kennis te laten maken met zure voedingsmiddelen.

Kinderen en fruit

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Bestaat er iets als te veel fruit eten? Wij zochten het voor je uit!
Sluiten