Janneke Juffermans
Janneke Juffermans Mind 30 aug 2021

Zó heb je meer compassie voor jezelf (en dat heeft iedereen nodig)

Aardig zijn voor jezelf, we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar vaak zijn we simpelweg onaardig of hard voor onszelf. Hoe kun je met meer compassie naar jezelf kijken?

Hoe kun je met compassie naar jezelf kijken?

Misschien hoor je het jezelf ook weleens zeggen tegen een ander, bijvoorbeeld een vriendin die aan het einde van haar Latijn is: ‘Zorg goed voor jezelf!’ Of: ‘Je mag best aardig zijn voor jezelf, hoor!’

Maar ondertussen bak je er zelf niets van. Je bent ontevreden over wat je doet of over hoe je eruit ziet, je baalt van hoe je iets hebt aangepakt, je gunt jezelf te weinig tijd voor jezelf, je denkt dat anderen het beter weten dan jijzelf. En het erge is: je wéét het nog ook, dat je keer op keer onaardig tegen jezelf bent.

Je hebt het nodig

Maar je weet óók: je hebt het nodig om blij te zijn met jezelf. Om je tevreden te voelen na een dag, of je nu hard hebt gewerkt of juist niet. Om te kunnen glimlachen naar jezelf in de spiegel (ook als dikke wallen onder je ogen zitten en je haar er niet uitziet). Om af en toe tijd te nemen voor jezelf.

Beter voor jezelf zorgen begint soms met hele kleine dingen:

– Begin je dag goed. Zeg hardop positieve uitspraken tegen jezelf of geef jezelf een compliment. Zeg ze tegen jezelf als je voor de spiegel staat of als je met een kop thee aan tafel zit. Het voelt misschien gek, maar zo begin je de dag met een positief gevoel over jezelf.

– Zorg dat je tijd voor jezelf inplant, al is het maar vijf minuten op een dag.

– Bedenk: gevoelens komen en gaan, ook de moeilijke. Je bént niet je gevoelens, je hébt ze.

– Accepteer complimenten en wuif ze niet weg (‘Vind je? Ik vind mijn haar heel stom zitten vandaag’). Bedank degene die het compliment gaf en geniet ervan.

– Begin met een aardigheidsdagboek. Schrijf aan het einde van elke dag drie dingen op, bijvoorbeeld wat er goed ging vandaag, waar je blij mee was, wat je hebt gepresteerd (en dat mag ook simpelweg zijn: je hebt een lekkere maaltijd gefikst).

– Praat tegen jezelf net zoals je tegen je vrienden praat. Die noem je tenslotte ook niet lui of dik.

– Stop met vergelijken. Natuurlijk zijn andere mensen soms slimmer, rijker, sneller of wat dan ook. Maar je schiet er niets mee op. Beter is te kijken naar wie je zelf eigenlijk bent. Want geloof maar: andere mensen waarderen juist dingen van jou. Wat voor dingen zijn dat, denk je?

Nog meer tips lees je hier.

Zelfcompassie

Maar goed voor jezelf zorgen is méér dan iets leuks doen voor jezelf. Het gaat ook dieper: want echt voor jezelf zorgen kun je pas als je zelfcompassie hebt. Wetenschapper Kristin Neff, werkzaam aan de Universiteit van Texas, doet al jaren onderzoek naar zelfcompassie. Zij stelde vast dat drie elementen van belang zijn om meer compassie te voelen met jezelf:

  • Vriendelijk zijn voor jezelf
  • Erkennen dat lijden, fouten maken en onvermogen allemaal horen bij het mens-zijn
  • Het erkennen van je emoties

 

Oefeningen

Zij heeft acht oefeningen opgesteld waarmee je kunt leren om minder kritisch op jezelf te zijn. In het kort gaan de oefeningen hierover:

· Denk eens omgekeerd: wat zou een lieve, zorgzame vriendin in deze situatie tegen je zeggen? Of wat zou jij zeggen als iemand naar je toe zou komen omdat hij of zij heeft gefaald of kampt met iets lastigs?

· Denk aan een moeilijke situatie in je leven en sta daar bewust bij stil, laat de emoties binnenkomen en pas vervolgens de drie elementen toe die nodig zijn voor zelfcompassie.

· Schrijven helpt vaak om je beter bewust te worden van dingen waar je tegenaan loopt. In deze oefening schrijf je over datgene waar jij je voor schaamt, onzeker over bent of niet ‘goed genoeg’ voor bent.

· Wen jezelf een gebaar aan om jezelf gerust te stellen. Een streling over je hand of je hand op je hart leggen zorgen ervoor dat de focus verplaatst van je hoofd naar je lichaam en dat je je kalm en veilig voelt.

· Wees je bewust van de woorden die je gebruikt. Misschien heb je het al niet eens meer door, maar het kritische stemmetje in je hoofd spreekt jou toe met negatieve taal. Je kunt echter leren om vriendelijker over jezelf te denken. Bedenk aardige zinnen over jezelf en de uitdagingen waar je steeds tegenaan loopt. Zo wordt je kritische stem een liefdevolle stem met compassie.

· Hou een dagboek bij waarin je op een liefdevolle manier schrijft over de moeilijke momenten van je dag. Als je dit elke dag doet, wordt het onderdeel van je dagelijks leven.

· Bedenk waar je het meest kritisch op bent bij jezelf en wat je dus blijkbaar het liefst wilt veranderen. Leer hoe je dit op een meer bemoedigende manier kunt doen.

· Geef jezelf toestemming om goed voor jezelf te zorgen. Ook dat is compassie. Dat is niet alleen belangrijk voor je eigen welzijn en je gezondheid, maar ook voor anderen. Hoe beter jij in je vel zit, hoe meer ruimte er in je hoofd is voor anderen en hoe beter jij voor anderen kunt zorgen.

In 3 stappen naar meer zelfliefde (want dat hebben we nodig)

Reageer op artikel:
Zó heb je meer compassie voor jezelf (en dat heeft iedereen nodig)
Sluiten