Zo prop je sporten in een overvolle agenda

Maakt niet uit hoe druk

Body & beauty

Heb je een hectische baan en kinderen die ook graag aandacht willen? Dan is voor jezelf zorgen iets wat vaak op de laatste plaats komt. Niet dat je dat wilt, maar het gebeurt nou eenmaal. Hieronder zes tips om toch aan sporten toe te komen. Het maakt niet uit hoe druk je bent.

Het is zó oneerlijk: heb je een drukke baan, dan heb je geen tijd meer om te sporten. Terwijl als je op de toppen van je kunnen werkt een goede gezondheid en conditie onmisbaar is voor succes.

1. Sport efficient

Kies een sport die je bijna overal kunt doen. Of je nu onderweg bent of laat thuis komt. Ideaal is als deze vorm van beweging niet teveel voorbereiding vraagt (laat windsurfen voor het weekend) en je niet veel tijd nodig hebt voor een intensieve work-out (sorry, golfers). Een intervaltraining met hoge intensiteit, krachtoefeningen met je eigen gewicht en hardlopen zijn bijvoorbeeld perfecte keuzes.

2. Weet wat je wel en niet leuk vindt

Nu denk je misschien ‘ik haat hardlopen’ (of intervaltraining) en dat maakt niet uit! Je moet realistisch zijn en jezelf kennen. Terwijl de ene voor hardlopen gaat, ga jij misschien wel voor yoga of dansen. Je zelfdisicpline een beetje oprekken is sowieso nodig, en dat wordt alleen maar makkelijker als je een sport kiest die bij je levensstijl, persoonlijkheid en smaak past. Weet je eigenlijk niet goed wat je leuk vindt? Wees niet bang om te experimenteren.

3. Gebruik competitie als motivatie

Wil je succesvol zijn op je werk, dan is samenwerken alles. Maar als het gaat over jezelf motiveren om regelmatig te sporten (en met genoeg intensiteit) is competitie juist fijn. Gelukkig kun je tegenwoordig van iedere sport een competitie maken. Denk bijvoorbeeld aan de vele hardloopapps waarbij je precies je vooruitgang bij kunt houden en jezelf kunt uitdagen.

4. Maak een schema en houd eraan vast

Het meest gehoorde excuus om niet te gaan sporten gaat ongeveer zo: ‘Ik heb het echt te druk met werk, ik ga de yoga-les niet halen’. Als je onverwacht je kind zou moeten ophalen van school en je had geen plan B, hoe zou je dat dan oplossen? De interne vergadering afzeggen? Wat werk mee naar huis nemen? Stel wat harde prioriteiten. De waarheid is dat wanneer je echt je best doet om door te werken zodat je naar je les kunt, dit ook wel kan. Maak een schema (schrijft het desnoods in je agenda), hou eraan vast en herinner jezelf eraan dat sporten een belangrijke prioriteit is.

Vier work-outs die precies één nummer lang duren >

5. Meet je level van activiteit

‘Meten is weten.’ Misschien overdreven, maar ja, het klopt wel als het om sport gaat. Schrijf in je agenda de momenten waarop je hebt gesport en kijk aan het eind van de maand terug. Is je conditie beter geworden? Wanneer heb je verstek laten gaan en hoe kun je ervoor zorgen dat je een volgende keer toch gaat? Apps zijn ook erg fijn om je vooruitgang bij te houden en te weten wanneer je je niet houdt aan je plan. Fijn, voordat je gewoonte compleet weg is.

4 top apps die hardlopen makkelijker maken >

6. Kies iets boven niets

Je hebt geen uur nodig (of zelfs 30 minuten) voor een complete work-out. En een paar oefeningen zijn altijd beter dan helemaal niets doen. Zelfs zeven minuten sporten maakt een verschil. Je kunt altijd wel een paar vrije minuten vinden per dag (écht!). Met een effectieve work-out, die je regelmatig doet kun je wonderen verrichten voor je lichaam en geest.

Voor wie toch écht liever tv kijkt: 10 oefeningen >