15 tips om je werkdag een stuk aangenamer te maken

Persoonlijk

We stappen langzaam uit de 9-tot-5-mentaliteit, we doen steeds meer aan het ‘nieuwe werken’ (lees: thuiswerken/werken op flexibele tijden) en we worden steeds efficiënter. Je werk betreft een groot deel van je leven, dus willen we het wel leuk hebben. Daarom: 15 tips om je werkdag een stuk aangenamer te maken.

Laatst zat ik de tweede documentaire te kijken over Ricardo Semler, een van de meest vooruitstrevende mannen die ik ken. Hij bouwde een wereldimperium op met de simpele vraag: hoe worden mijn werknemers nou echt gelukkig? Want werknemers worden steeds mondiger, creatiever en zijn prima in staat om problemen zelf op te lossen, maar rond een uurtje of 4 wordt er op de klok gekeken en gedacht: nog anderhalf uur! Een werkdag moet leuk zijn, afwisselend, uitdagend en vooral niet saai. Daarom 15 tips voor een aangenamere dag op werk.

1. Even thee testen

Een kop thee is hartverwarmend, dorstlessend (mits er geen theïne in zit natuurlijk) en geeft je een loopje naar de waterkoker. Zet een theedoos op je bureau en vul deze continu met heerlijk nieuwe smaken. Altijd maar die ‘English Blend’ of ‘Groene thee’ is namelijk ook zo saai.

2. Loop af en toe naar je collega’s

Vraag je collega om zijn/haar mening, immers een frisse kijk kan nooit kwaad. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de hele dag een beetje rondhuppelt en vraagt om het vragen. Wees oprecht en geïnteresseerd. Je ziet je collega’s soms nog vaker dan je eigen gezin, dus maak er het beste van!

3. Luister naar muziek

Als je in een ruimte zit waar veel overlegd wordt, kun je je misschien niet altijd goed focussen. Neem een koptelefoon mee naar werk en zet een ontspannen muziekje op. Of maak een afspeellijst aan met muziek waarbij jij je kunt concentreren. In het begin is het wennen, maar echt, als je er eenmaal aan bent gewend, dan kun je niet meer zonder!

4. Wees complimenteus

Als iemand een deadline heeft gehaald, er leuk uitziet of omdat je gewoon zin hebt in een flinke dosis vriendelijkheid; maak een compliment. Worden je collega’s vrolijk van, maar jij ook.

5. Maak een hoek/la met gezonde snacks

Geen gevulde koeken of repen chocolade, maar neem eens een bakje noten of dadels mee naar het werk. Een stuk fruit kan ook geen kwaad zo tegen 4 uur. Neem wel de tijd voor een snack en ga niet achteloos zitten snoepen achter je scherm. Dan heeft het natuurlijk geen zin. Het gaat er om dat je je hoofd leegmaakt voor 5 minuten.

6. Als de techniek niet meezit, loop dan even weg

Een computer die vastloopt? Een programma dat zich opeens vanzelf afsluit? Soms kunnen we onze computers wel uit het raam gooien. Laat de boel de boel, adem diep in en uit en loop even weg. Je kunt er toch niets aan doen, dus waarom zou je stress veroorzaken?

7. Werk efficiënt

De werknemers van Ricardo Semler bepalen wanneer ze beginnen, wanneer ze eindigen, hoelang hun pauze duurt etc. Klinkt heerlijk, maar ze hebben wel een taak: het werk moet af. Natuurlijk zijn er maar weinig mensen die kunnen zeggen: ‘hé, ik begin om 13.00 uur oké?’, maar het is belangrijk dat je efficiënt te werk gaat. Niet continu je social media/mail checken, op je telefoon kijken of wegdromen. Werk flink door en neem af en toe een pauze.

8. Rek en strek

Niet in het bijzijn van al je collega’s (kan wel, ziet er gek uit), maar ga even naar de wc. Tik je tenen aan, draai je hoofd van links naar rechts en rek je uit. Kijk ook eens naar deze app, die ervoor zorgt dat je elke dag aan 30 minuten beweging komt. Handig!

9. Neem nu tijd om je mail bij te werken

Of toch even je WhatsApp-berichten te checken. Neem hiervoor een paar minuten, zodat je het gevoel hebt dat je weer bij bent. Back to work now.

10. Onthoud de 90-10-regel

Het leven bestaat voor 10% uit wat je overkomt en voor 90% hoe je op deze situaties reageert. Dus, laat die negatieve uitspraak van je baas varen en trek het je niet aan. Zeker met het verkeerde been uit bed gestapt.

11. Als iemand met een idee komt, val het dan niet gelijk af

Stel jezelf open voor ideeën. Het is geruststellend om in je dagelijkse routine te vallen, maar soms werkt het heel verrijkend als je luistert naar nieuwe ideeën of nieuwe processen binnen het werk. Het kost even tijd en moeite om om te schakelen, maar het levert verfrissende resultaten op.

12. Ontdek iedere dag iets nieuws

Kan een weetje zijn, een computerprogramma wat je nog niet kent of haal koffie bij een andere zaak dan waar je normaal haalt. Zo daag je jezelf dagelijks uit, wat weer zorgt voor een creatief brein.

13. Settle even voordat je gaat beginnen

Ga niet met een bezweet voorhoofd, aan je hoofd geplakte lokken en een tas half op je schouder achter je bureau zitten om vervolgens je laptop open te klappen. Neem heel even de tijd voor jezelf. Zet koffie, maak een praatje en acclimatiseer. Zo en nu kun je beginnen. Geen stress.

14. Maak je werkplek een fijne plek

Wat nou als je hier je hele (werk)leven zou zitten, 8 uur per dag, dan zou je het toch gezellig maken? Neem een foto mee, koop een leuke kaart, breng een bloemetje mee of zet een geurkaars neer. Niet om aan te steken, gewoon voor de sier.

15. Lach, alsjeblieft, lach!

Je collega’s vinden het niet per se gezellig als jij met een chagrijnige blijk in de rondte tuurt. En als je je werk niet meer leuk vindt, dan wordt het misschien tijd dat je om je heen kijkt voor iets nieuws. Door een positieve houding aan te nemen, trek je ook positiviteit aan. Een glimlach op je gezicht toveren doet wonderen. Echt. Probeer maar.

Zó vind je de juiste emotionele balans op je werk! En zo word je heel gelukkig op je werk.

Meer leuke content? Like ons op Facebook