4 ultieme tips voor stressvolle situaties

Lianne Kersten 7 mei 2014 Body

We maken het allemaal wel eens mee: momenten dat het allemaal even te veel wordt en je het overzicht kwijt raakt. Met deze vier tips in je achterhoofd weet je voortaan wat je moet doen om je zenuwen de baas te worden:

1. De kracht van denken

Controle hebben over je gedachtes is een krachtig middel. Het begint met het erkennen dat alleen jij iets kan doen aan de situatie. Je moet dus verantwoordelijkheid nemen voor je denken en doen. Wanneer je dat hebt gedaan kun je dingen doen die jou rustig maken, zoals een meditatie-oefening of simpelweg 10 x diep in- en uitademen.

2. De invloed van je eetpatroon

Bepaald eten werkt kalmerend op je zenuwen, van ander voedsel wordt je lichaam juist nerveus. Mijd bewerkt voedsel, suiker, en eten met veel snelle koolhydraten. Beter: donkere chocolade (reguleert het stresshormoon cortisol) en eten dat veel omega-3 bevat (vete vis, pompoenpitten, noten).

Zit je in een langere stressvolle periode? Dan kan als aanvulling een vitamine B supplement helpen.

478208613

3. Leuke dingen doen

Wanneer je iets aan het doen bent wat je echt leuk vind maakt je lichaam meer endorfine aan. Dit geluksstofje is een natuurlijke stressremmer. Een avondje me-time inplannen helpt natuurlijk goed, maar je kunt ook (heel simpel) eens proberen te lachen in plaats van te fronsen. Zo maak je je hersenen wijs dat je blij bent, met als resultaat dat je je ook sneller zo gaat voelen!

4. Slaap!

Een regelmatig slaappatroon is heel belangrijk om je lekker in je vel te voelen. Slaap is een van de beste manieren om je zenuwen te kalmeren en je immuunsysteem te herstellen. Wanneer je overdag moe bent kun je het beste even 10 minuten gaan liggen. Grote kans dat je daarna alles veel helderder ziet.

Reageer op artikel:
4 ultieme tips voor stressvolle situaties
Sluiten