Merel Schut
Merel Schut Kids 12 nov 2019

Boos worden op je kind: 5 manieren om niet die schreeuwende moeder te zijn

We zijn allemaal mensen die ons geduld weleens verliezen. We schreeuwen misschien net iets te hard tegen dat drammende kind of schieten toch uit onze slof als de kleuter treuzelt met het aandoen van z’n schoenen. Herkenbaar? Vrees niet, wij hebben vijf tips van een expert voor je op een rijtje gezet, zodat je toch op een béétje vredelievende wijze boos kunt worden op je kind.

Voordat je boos gaat worden op je kind…..

Lees deze adviezen even door, voordat je thuis meegesleept wordt in frustratie of boosheid. Psychotherapeut Sharon Turton schreef het boek The Art of Peaceful Parenting en geeft vijf tips en opvoedingsstijlen.

1. Blijf ademen

Dit klinkt misschien een beetje als een open deur. Maar als je voelt dat je frustratie toeneemt en je emoties de overhand krijgen, kun je toch het beste even een pauze inlassen en goed ademhalen.

Sharon: “Als we stress ervaren, moe of overweldigd zijn – wat we allemaal weleens ervaren als ouder – is het belangrijk om letterlijk te pauzeren. Als we even een paar seconden pauze nemen, kun je met meer afstand naar de situatie kijken.”

Adem diep in en uit vanuit je buik en probeer contact te maken met jezelf. Op die manier kunnen je hersenen signaleren dat er geen noodsituatie is en kun je even tot rust komen. Wees niet te hard voor jezelf als het niet meteen lukt. Je kunt je lichaam trainen totdat het een moeiteloze activiteit is, die je kunt oproepen wanneer je stress ervaart.

2. Erken je gevoelens

Wees je bewust van je gevoelens en erken deze. Toegeven dat je je even niet oké voelt, is namelijk moeilijker dan het klinkt. Het onderdrukken van dat gevoel is vooral heel nadelig voor jou en degenen om je heen.

Sharon: “Als er grote emoties aan de oppervlakte komen, geven die emoties een bepaalde energie vrij. Als je die wegdrukt, gaan ze in je lichaam zitten.”

Als je daarna weer een keer in een zelfde soort situatie komt, kunnen die emoties meteen weer omhoog komen. Of dat nou de volgende dag, de volgende week of pas jaren later is.

Daarnaast is het goed bij jezelf te raden te gaan, waar de frustraties precies vandaan komen. Wordt je echt boos op je kind om wat hij of zij doet? Of zit er iets anders achter? Voel je je bijvoorbeeld machteloos? Of sta je eigenlijk al onder stress om andere redenen?

3. Wees lief voor jezelf

Zelfcompassie zou je misschien niet tussen een lijstje opvoedadviezen verwachten en het klinkt misschien zweverig. Maar wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan dit ook niet voor anderen

“Ouders maken het zichzelf zo moeilijk door zichzelf kwalijk te nemen dat ze niet perfect of niet goed genoeg zijn. Het is dus wederom goed om te even pauze te nemen en diep adem te halen, om te kijken naar wat we nou echt voelen”, vertelt Sharon.

Je brengt jezelf hiermee in een neutrale houding, waardoor je niet zo snel getriggerd wordt door alles wat er om je heen gebeurt.

4. Leef in het moment

Dit klinkt goed, tot je kleuter een woede-uitbarsting krijgt. Dan wil je liever NIET in dat moment zitten. Wat er dan gebeurt is dat je mentaal uitcheckt.

Sharon: “Als er iets aan de hand is en je kind wekt frustratie op, zitten we in ons hoofd. In je hoofd denk je: ‘schiet op, trek die schoenen aan’ of ‘ik zei toch dat hij z’n kamer op moest ruimen’. Dan ben je niet meer in het moment, en uit je lichaam. Als je in het moment en bij jezelf blijft, kun je ook op een zachtere manier met je kind praten.”

5. Bekijk de wereld door de ogen van je kind

Empathie voelen en de wereld door de ogen van je kind bekijken, kalmeert. Probeer dit eens, als je voelt dat je op het punt staat uit elkaar te barsten. Sharon schetst een situatie: “Stel, je kind is bezig met een toren bouwen van Lego. Hij of zij gaat er helemaal in op, tot jij binnenkomt en zegt dat het tijd is om te gaan. Je kind voelt zich plotseling uit dat moment gerukt en zal dus overstuur raken.”

Als je met empathie naar de situatie kijkt en contact maakt met je kind, zou je kunnen zeggen: ‘Wauw, wat een mooie toren. Als we weer thuis zijn, kunnen we ‘m samen afmaken.’ Neem even die paar seconden om je kind te verplaatsen en daarop in te spelen.

Natuurlijk doen je kids ook weleens dingen die echt niet oké zijn. Maar ook dan is een empathische benadering toch de beste strategie. Sharon:“Als je met empathie naar je kind kijkt, ook als ze echt iets stouts hebben gedaan, ben je in staat om te vergeven. Je vergeeft niet per se het gedrag, maar je vergeeft je kind.”

Op die manier voelt je kind zich nog steeds geliefd en erkend. Daarnaast zorgt vergeving er ook voor dat je boosheid makkelijker los kunt laten.

Lees ook:

Babyology

Reageer op artikel:
Boos worden op je kind: 5 manieren om niet die schreeuwende moeder te zijn
Sluiten