8 x dagelijkse gewoonten die helemaal niet zo goed voor je gezondheid zijn

Body & beauty

Op je buik slapen is heerlijk, maar dus niet zo goed voor je lijf als je misschien denkt. En nog meer van die dingen die we eigenlijk elke dag doen. Check dit lijstje maar even.

Het zijn van die kleine dingen, van die gewoonten, die je elke dag zonder nadenken doet. Niet zwaar alarmerend slecht, maar soms goed en handig om even op te letten. We draaien ons ‘s nachts in elk geval een keertje extra op onze rug.

1. Met je benen over elkaar zitten

Verschillende studies hebben aangetoond dat als je regelmatig met je benen over elkaar zit dit schade aan je zenuwen en aderen kan veroorzaken. Volgens Koreaans onderzoek zorgen gekruiste benen ook voor een (tijdelijk) verhoogde bloeddruk, omdat je op die manier je bloed ‘terugduwt’ naar je hart, door de belangrijke slagaderen die er door je bovenbenen lopen. En dus inderdaad, je hebt met vaak gekruiste benen een verhoogde kans op spataderen, volgens hetzelfde onderzoek.

2. Goedkope zonnebrillen dragen

Ik heb een dure en een minder dure zonnebril. De minder dure is voor tijdens feestjes en partijen, als ik de kans dat ik erop ga zitten of hem verlies wat groter acht. De dure is voor tijdens de dagelijkse dingen en rustige gelegenheden. Maar wist je dat de goedkope variant negen van de tien keer slecht is voor je ogen? De donkere glazen zorgen ervoor dat je pupillen wijder worden, maar als er een slecht UV-filter in zit tast dit je ogen aan. Op den duur kan dit staar of zelfs oogkanker veroorzaken, volgens onderzoek.

3. Veel water drinken

Water drinken is goed voor je, maar teveel water is dat niet. Als je ongeveer 1,2 liter water per dag drinkt is er niks aan de hand. Ga je hier vaak overheen, dan wordt het risico op nierproblemen groter, blijkt uit onderzoek. Vooral bij kinderen is teveel water al snel schadelijk.

Close up of woman’s hand taking a glass of water

LEES OOK: Onderzoek: Huisdieren zijn goed voor je fysieke en mentale gezondheid

4. Popcorn uit de magnetron

Zo ongeveer de beste avondsnack ever! Maar dus ongezonder dan je misschien denkt. Het ligt niet aan het feit dat je de maïs in de magnetron laat poppen, maar aan de kwaliteit van het product zelf. Goedkope popcorn voor thuis bevat namelijk het schadelijke diacetyl. Het komt vrij als de maïs popt, en zit in de damp van de popcorn. Het kan je longen beschadigen als je de popcorn heel heet eet, zegt dit artikel. Even laten afkoelen is dus de way to go.

5. Op je werkplek eten

Oeps! Nog eentje die ik zo af en toe van mijn lijstje kan afstrepen. Er zijn drukke dagen waarbij ik denk ach, ik klap die salade wel even achter mijn computer weg. Beter niet dus. Volgens onderzoek zitten er duizenden bacteriën op en om je werkplek (toetsenbord, muis, bah) die slecht zijn voor de vertering van je lunch. Daarnaast is het ook wel zo gezond om je hersens een moment rust te geven, een frisse neus te halen en je benen te strekken. Kun je daarna weer fris aan de slag.

6. Op je zij of buik slapen

Logisch dat als je lekker ligt op je zij of je buik, dat je elke nacht weer op die positie in slaap valt. Op je zij slapen is eigenlijk niet heel gezond voor je middenrif. Volgens onderzoek lig je in deze positie bekneld en kunnen je longen en rug niet optimaal functioneren. Op je rug slapen zou voor je organen de beste positie zijn om in slaap te vallen.

7. Een kruik op je buik leggen

Een warme kruik is fijn voor als je buikpijn hebt, het is niet zo goed voor je. Warme kruiken of flessen op je buik kunnen namelijk acute ontstekingen in je buikholte of bloedingen. Dat blijkt uit onderzoek.

8. In de verkeerde houding werken

Hij staat op de laatste plek, maar is misschien wel de meest belangrijke van dit lijstje. Juist omdat we vaak de hele dag zitten voor ons werk is een goed afgestelde bureaustoel key. Vink je even dit lijstje af?
– De hoogte van je stoel moet overeenkomen met de bovenkant van je dijbeen
– Je kont moet minstens twee derde van het zitvlak van je stoel bekleden
– De rugleuning van je stoel moet parallel lopen met je ruggenwervel
– Zorg dat je benen in een hoek van negentig graden staan als je zit
– Je schouders moeten relaxed zijn. Zorg dus dat je tafel op de juiste zithoogte is afgesteld.

Yes! Vaker naar de sauna gaan heeft goede gevolgen voor je gezondheid

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Brightside.me