3 x lekkere recepten voor groentemuffins (waar zelfs de moeilijkste eter geen nee tegen zegt)

Het liefst schotel je ‘m iedere dag 200 gram broccoli voor, maar we weten allebei dat hij dat zelfs in een ideale wereld nog niet naar binnen werkt. Kinderen en groenten gaan in de meeste gevallen niet zo lekker samen, en dat is vaak érg frustrerend. Met deze groentemuffins maak je van groente eten een feestje.

Voor de lunch of bij het diner; muffins zijn ieder moment van de dag een hit. In deze muffins gaat een enorme hoop groente, maar daar proeft je kleine helemaal niets van. Wedden?

1. Courgette/wortel/doperwt-muffins

Dit heb je nodig voor 12 muffins:
– 60 gram boter
– 1/2 courgette
– 4 wortels
– 200 gram doperwten
– 200 gram zelfrijzend bakmeel
– 120 gram (jong-belegen) kaas, geraspt
– 3 eieren
– 50 ml melk
– peper & zout

Zo ga je te werk:
Smelt de boter in een pannetje en laat afkoelen. Verwarm de over voor op 180 graden. Vul een muffin bakvorm met papieren muffin bakjes en vet deze in.
Rasp de courgette en wortels fijn in de keukenmachine en meng dit met de doperwtjes.
Meng dit mengsel vervolgens met het bakmeel en de geraspte kaas. Klop de eieren los met melk en boter en breng op smaak met peper en zout. Het eiermengsel mag daarna door de rest geschept tot je een plakkerig mengsel overhoudt. Schep de vormpjes voor en bak in 20-25 minuten gaar tot ze een bruin korstje hebben.

Groentemuffin
Groentemuffins

LEES OOK: Zo lukt het! Bewuster én meer groente eten met je kinderen

2. Aardappel-groentemuffins

Dit heb je nodig voor 12 muffins:
– 1 aubergine
– 1 grote uit
– 1 rode paprika
– 1 courgette
– 3 aardappels
– 6 eieren
– 100 gram geraspte kaas
– Italiaanse kruiden
– peper en zout

Zo ga je te werk:
Snijd de groenten en aardappelen in kleine blokjes en kook tien minuten. Verwarm ondertussen de over voor op 200 graden en vet de muffinvormpjes in. Roer de eieren met de geraspte kaas, Italiaanse kruiden en wat peper en zout tot een glad mengsel.
Giet de groenten en aardappelen af en stop ze in de ingevette muffinvormpjes. Daaroverheen giet je het mengsel met ei. De muffins moeten ongeveer 15 minuten in de oven en dan zijn ze helemaal klaar.

Groentemuffins

3. Broccoli/spinazie-muffins

Dit heb je nodig voor 6 grote muffins:
– 125 gram broccoliroosjes en/of spinazie (rauw)
– 1 ei
– 1 eetlepel bakpoeder
– 195 gram zelfrijzend bloem
– 1/2 theelepel zout
– 1 1/2 eetlepel suiker
– 80 gram ongezouten boter
– 150 gram ongezouten cheddar kaas
– 240 ml melk

Zo ga je te werk:
Verwarm de oven vast voor op 190 graden en vet de muffinvormpjes in. Roer de bloem, het bakpoeder, de suiker, de broccoliroosjes en de kaas goed door elkaar in een grote kom. In een andere kom mix je de melk, het ei en de gesmolten boter tot een glad mengsel. Voeg de inhoud van beide kommen daarna bij elkaar en mix het beslag tot één geheel. Verdeel het beslag over de ingevette cakevormpjes en bak 20-25 minuten.

Eetsmakelijk!

Reageer op artikel:
3 x lekkere recepten voor groentemuffins (waar zelfs de moeilijkste eter geen nee tegen zegt)
Sluiten