Julia van Buuren
Julia van Buuren Ouderschap 27 dec 2023
Leestijd: 5 minuten

Waarom worden influencers steeds jonger moeder?

Kylie Jenner is één van de trendsetters: ze was op haar 19e zwanger van haar eerste kind en heeft op 24-jarige leeftijd twee kinderen. En zo zijn er velen, ook in Nederland. Influencers lijken op een steeds jongere leeftijd moeder te worden. Hoe komt dit? Wij spraken hierover met ontwikkelingspsycholoog Wendy de Pree.

De gemiddelde Nederlandse vrouw wordt op een steeds latere leeftijd moeder. Vanaf de jaren zeventig is de leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen gestegen van 24,3 jaar in 1970 naar 29,1 jaar in 2000 en naar 30,3 jaar in 2022.

Risico’s en voordelen zwanger op een latere leeftijd

Voor hoger opgeleide vrouwen is de gemiddelde leeftijd om voor het eerst moeder te worden 33 jaar. En dat terwijl het voor artsen medisch gezien vanaf 35 jaar een zwangerschap op latere leeftijd is. Dit komt omdat er risico’s aan zitten verbonden, zo neemt de vruchtbaarheid af en de kans op afwijkingen neemt juist toe.

“Vrouwen wachten tegenwoordig langer met kinderen krijgen omdat ze studeren, een carrière, reizen en een druk sociaal leven voorrang geven”, benoemt de Pree. En er zitten wel degelijk voordelen aan moeder worden op een latere leeftijd. “Je bent stabieler, meer ontspannen, hebt meer zelfvertrouwen en je hebt ook al bij anderen kunnen afkijken wat je wel en niet wil”, zegt de Pree. Daarnaast hebben vrouwen die op een latere leeftijd kinderen krijgen meer tijd en aandacht voor het kind en bieden ze financiële stabiliteit. Zij zijn vaak ook hoger opgeleid.

Influencers worden jong moeder

Influencers worden daarentegen steeds jonger moeder. Generatie Z is van jongs af aan al bezig met social media en zij zijn nu tussen de 20 en 25 jaar. Kinderen krijgen is een onderwerp dat bij hen speelt. “Je ziet dat het zelfs een competitie wordt, influencers zeggen soms ook: ik was eigenlijk jaloers dat de ander eerder zwanger was”, vertelt de Pree. Waarom? Het is een goudmijn om zwanger te zijn. De zwangerschap wordt met veel bombarie aangekondigd en het blijkt dat de engagement tussen de vier en negen keer hoger ligt dan bij de vorige posts. “Daarna volgen foto’s met de dikke buik, een gender reveal, geboortevlogs, noem maar op. Hier kunnen zij veel winst mee maken door deals met baby- en zwangerschapsproducten te sluiten”, vertelt de Pree. Onder de posts staan affiliated links en als je daarop klikt en het product bestelt, dan ontvangt de desbetreffende influencer een klein percentage van dat bedrag.

Aantrekkelijk om deals mee aan te gaan

Zwangere influencers zijn erg aantrekkelijk voor merken om deals mee aan te gaan. “Dit komt omdat authenciteit het allerbelangrijkste is en posts rond de zwangerschap vaak eerlijker en opener zijn. Dit is erg populair en wordt dan ook veel geliked”, benoemt de Pree.

Kortom, influencers hebben de tijd, de middelen en de motivatie om jong moeder te worden. Het past binnen hun wereld en ze worden beloond met stijgende populariteit.

Influencers hebben een ander leven

Het leven van influencers is anders dan van de gewone werkende vrouw, zeker wanneer het op zwanger- en moederschap aankomt. “Influencers hebben zoveel geld dat ze mensen kunnen betalen om hen te steunen. Daarnaast hebben ze toegang tot de beste medische zorg, de beste artsen en bovendien kunnen ze tijd vrij nemen van hun werk waardoor ze veel minder draaglast hebben dan vrouwen die deze rijkdom niet hebben”, vertelt de Pree. Dit is gevaarlijk omdat de vele online beelden van zwangerschap aanstekelijk werken. Zwangerschappen, zeker in Amerika, zijn onder jongeren en tieners onder de 25 jaar gestegen door deze besmettelijkheid. “Het is makkelijk en lijkt aantrekkelijk om zwanger te worden, je ziet namelijk zoveel mooie foto’s online, maar als je geen influencer bent en niet zoveel rijkdom hebt of steun kunt kopen dan is het moederschap heel erg zwaar”, zegt de Pree.

Lager zelfbeeld

Veel jonge mensen hebben niet zo’n groot netwerk en geen steun en dit is erg belangrijk wanneer je een kind krijgt. Een ander nadeel is dat vrouwen zichzelf kunnen vergelijken met influencers. “Door de mooie foto’s en video’s en de schitterende make-up en producten, ga je jezelf vergelijken en dan blijk je helemaal niet zo’n mooi lichaam te hebben als zij.  Hierdoor kan een negatief zelfbeeld ontstaan”, vertelt de Pree. De meeste vrouwen kunnen zich bovendien al die producten niet veroorloven.

Onjuiste informatie

De Pree benoemt daarnaast dat veel influencers vaak advies rond zwanger- en moederschap delen en dat deze informatie niet altijd klopt. “Het zijn geen experts en daar zitten risico’s aan verbonden. Ze zouden verplicht moeten zijn om hun volgers door te verwijzen naar professionals.

Zo deelde de Canadese influencer Chantel Schnider online dat ze zwanger was omdat ze een hekel heeft aan menstrueren en dit wil vermijden. Ze is 26 jaar en heeft inmiddels al drie kinderen. “Deze video had maar liefst 4,5 miljoen views op TikTok en dat is zorgelijk”, vindt de Pree.

Voordelen van jong moeder worden

Jong moeder worden heeft zeker veel voordelen. Je lichaam is nog sterk, je kan de zwangerschap makkelijker aan en je wordt ook sneller zwanger. Daarnaast is je aanpassingsvermogen groter en heb je meer energie voor de gebroken nachten en om te spelen met je kinderen. Je bent daarnaast ook nog jong wanneer je kinderen het huis uitgaan.

Hersenen volgroeid bij 25-jarige leeftijd

Toch zit er ook een groot nadeel aan. “Je bent zelf nog volwassen aan het worden, je hersens zijn namelijk pas bij 25 jaar volgroeid. Dit betekent dat je snel zelfstandig moet worden en dat naast je eigen ontwikkeling ook de ontwikkeling van je kind jouw verantwoordelijkheid is”, zegt de Pree. Jongere moeders zijn daarnaast vaak nog onzeker over de opvoeding en verzorging en het is moeilijk voor hen om carrière te maken. “Ook kan het lastig zijn om sociale contacten te onderhouden omdat je misschien weinig andere jonge moeders kent of weinig steun ontvangt”, zegt de Pree.

Dit verschilt wel degelijk bij influencers. “Zij kunnen zich makkelijker omringen met andere influencers die jong moeder zijn en zij hebben hun carrière en dus financiële zekerheid al op orde. Zij kunnen bijvoorbeeld een nanny inschakelen voor de gebroken nachten”, omschrijft de Pree.

De toekomst

De Pree merkt dat deze generatie jongeren (die tussen de 15 en 20 jaar is) kritischer kijkt naar wat er gebeurt in de wereld. “Ik hoop dat ze ook kritisch kijken naar social media en dat er iets veranderd. Hopelijk hebben influencers niet meer zoveel impact en worden ze verplicht om goede informatie te geven of te verwijzen naar professionals”, vertet de Pree.

8x de meest eerlijke inspirerende moeders

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox 🙆🏻‍♀️

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme