Onderzoek bewijst: van een middagdutje word je slimmer

We hadden het zelf kunnen bedenken (maar het is toch echt de wetenschappelijk die ermee komt)

Body & beauty

In Spanje is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in Nederland kijken mensen je toch altijd wat raar aan als je zo rond de klok van een uur ‘s middags zegt dat je ‘even je bed gaat opzoeken’. Onzin, want een middagslaapje is niet alleen goed om je fitter te voelen, maar je wordt er ook slimmer van, aldus nieuw onderzoek. Driewerf hoera!

Het onderzoek werd gepubliceerd in het gerenommeerde Journal of the American Geriatrics Society en beschrijft hoe meer dan 3000 Chinese volwassenen meededen aan het experiment.

Middagdutje = mentale boost

De moraal van het verhaal: van een uurtje slapen tussen de middag krijgen je hersenen een flinke oppepper. Het onderzoek liet zien dat mensen die een uur hun ogen dichtdoen (en slapen) cognitief meer activiteit vertoonden dan mensen die geen middagslaapje houden. Bam!

The sky is niet helemaal the limit

Voordat je nu denkt: the sky is the limit – als slapen goed voor je is, moet je dat vooral de hele dag doen – euh, nee. Mensen die een siësta van een uurtje hielden, bleken niet alleen slimmer uit de hoek te komen dan mensen die dat niet doen, maar ook dan mensen die langer dan 1,5 uur hun ogen dicht hielden. Ook mensen die een middagdutje korter dan een half uur inlasten, kregen geen cognitieve boost, helaas. Die tijdslimiet van een uur luistert dus behoorlijk nauw.

Wijsheid komt met de jaren en voldoende middagslaapjes

Maar als je je daaraan houdt, dan heb je daar ook echt significant voordeel van, aldus de onderzoekers. Vooral op latere leeftijd – mensen die gedurende hun leven regelmatig een middagslaapje van een uur houden, takelen namelijk minder snel af. Met andere woorden: ze houden hun cognitieve functies scherp.

Dat een middagslaapje goed voor de mens is, wisten we al. Eerder onderzoek – uitgevoerd door Harvard, nota bene – wees al uit dat mensen die tussen de middag een dutje doen, beter zijn in het oplossen van problemen, een beter geheugen hebben en er een creatiever en slimmer brein op nahouden.

Joe! Dan gaan we nu even een uurtje slapen.

Pas wel op dat zo’n lekker middagdutje niet je nachtelijke slaapritme in de war gooit, want: Zes uur slapen is net zo slecht voor je als helemaal niet slapen.

Reader's Digest