Motivatie voor sporten ver te zoeken? Met deze tips niet meer!

Lig je na een lange werkdag lekker op de bank, moet je ook nog sporten… Eigenlijk wil je niet, maar als je niet gaat voel je je schuldig en dus zit je nogal in dubio. Benieuwd hoe je motivatie kan vinden om te sporten als je er een hekel aan hebt, maar ook niet zwak wil zijn?

Wij delen een aantal tips!

Tips motivatie sporten

Vaak weet je heus wel dat je je na een sportles of een rondje hardlopen beter en frisser voelt, toch is het verdomd lastig om jezelf bij elkaar te rapen voor een workout. Gelukkig zorgen onderstaande tips ervoor dat je tóch een paar keer per week flink aan het zweten bent.

Leg je sportkleding klaar

Een gouden tip is die van het klaarleggen van je sportkleding. Want eerlijk is eerlijk: zo is er geen ontkomen meer aan. Ga je ‘s ochtends sporten? Leg dan de avond ervoor alvast een setje klaar! Wil je na je werk trainen? Leg ook dan alvast ‘s ochtends je kleding klaar. Ook een fijne tip: zorg voor fijne, leuke setjes waar je je goed in voelt. Zo wordt dat sporten al stukken aangenamer.

Bedenk hoe je je na de workout voelt

Zoals al eerder aangekaart, voel je je vaak energieker na het sporten dan ervoor. Het is dan ook goed om te bedenken hoe je je na een workout voelt. Door de endorfine die vrijkomt in ons lijf door beweging voelen we ons minder gestrest en juist meer euforisch. Houd die gedachte dus in je achterhoofd en naar de sportschool gaan wordt een stuk makkelijker .

Zet je training in de agenda

Zorg ervoor dat je iedere zondagavond in je agenda zet welke dagen (plus tijdstip) je wil sporten. Zo wordt het trainen gewoon onderdeel van je leven, net als werken en de boodschappen doen. Zet dus vooral ook je trainingen op een to-do list en vink ze – na de workout weliswaar – af. Geloof ons: heerlijk gevoel!

Rouleer in trainingen

Wanneer je keer op keer dezelfde workout doet, weet je na een paar keer precies wat je kunt verwachten. En wanneer je weet wanneer het zwaar wordt en wanneer je écht begint te zweten, haak je vaak af. Het is dan ook goed om je trainingen af te wisselen. Overigens niet alleen voor je motivatie, maar ook voor je lichaam. Zo focus je je op verschillende delen!

Wees niet te streng voor jezelf

Wellicht niet echt een tip voor de motivatie om te sporten, maar wel eentje die je moet onthouden. Wees niet te streng voor jezelf! Het is echt niet het einde van de wereld als je die sportschool een keertje overslaat. Er zullen altijd periodes blijven waarin je meer of juist minder zin hebt om te trainen. C’est la vie!

Meer lezen?

Reageer op artikel:
Motivatie voor sporten ver te zoeken? Met deze tips niet meer!
Sluiten