Is een nachtbraker zijn slecht voor je? Dit zijn de gezondheidseffecten volgens onderzoek

Oké, over het algemeen zijn de meesten onder ons al lang blij als ze eindelijk een beetje slaap kunnen krijgen, maar toch zijn er ook een aantal van ons die het prima tot 3 uur ‘s nachts vol kunnen houden (uitleg is welkom).

De nachtbrakers onder ons zijn waarschijnlijk al op de hoogte van een aantal nadelen: 9-tot-5 werken wordt best pijnlijk als je pas om 3 uur gaat slapen. Maar dat is niet waar de problemen eindigen. Als je je ooit hebt afgevraagd of nachtbraker zijn slecht is voor je, laat dit onderzoek zien hoe je slaapgewoonte van invloed is op je gezondheid.

Onderzoek

Naast het extra cafeïnegebruik dat nodig is om de werkweek door te komen, laat een nieuw onderzoek zien dat je slaapgewoonte invloed kan hebben op je gezondheid. Volgens onderzoekers van de Northhumbria University hebben de meeste van ons een ‘natuurlijke voorkeur’ als het gaat om slaap, we willen pas opstaan als de zon ook opkomt. Dat wordt bepaald door je circadiane ritme, ook wel bekend als het chronotype – dat is de lichaamsklok die beïnvloedt wanneer je slaapt, wanneer je wakker wordt of wanneer je wilt eten. Nachtbrakers hebben een avondchronotype of een ingebouwde voorkeur om laat op te blijven.

Wat het een probleem maakt? Je chronotype heeft meestal een grote invloed op wanneer en wat je eet. Bestaande studies laten zien dat mensen met een avondchronotype 2,5 keer meer kans hebben op diabetes type 2 dan degenen met een ochtendchronotype. Dat kan te maken hebben met het feit dat nachtbrakers de neiging hebben om ‘s avonds nog veel te gaan eten. Glucosewaarden moeten de hele dag afnemen en ‘s nachts hun laagste punt bereiken, maar nachtbrakers eten meestal later, vaak vlak voordat ze naar bed gaan. Daardoor nemen hun glucosewaarden toe, op het moment dat het eigenlijk het laagst moet zijn. Dit zou het metabolisme negatief kunnen beïnvloeden, omdat hun lichaam niet het normale biologische proces volgt, suggereren de onderzoekers.

Griepje op komst? Dít kan voor een boost van je immuunsysteem zorgen volgens onderzoek!

Daarnaast hebben nachtbrakers de neiging om meer suikerhoudend voedsel, fastfood of cafeïnehoudende dranken tot zich te nemen, dan degenen met een ochtendvoorkeur. Vroege vogels eten meer fruit, groenten en granen. Nachtbrakers hebben vaak ‘onregelmatige eetpatronen’, slaan het ontbijt over en eten grotere – maar minder – maaltijden.De onderzoekers stellen dat deze eetgewoonten een verhoogde risico op chronische ziekten kunnen verklaren: met name hartaandoeningen en diabetes type 2.

Van nature een nachtbraker

Als je avondvoorkeur van nature bepaald is, hoef je je geen zorgen te maken dat je de rest van je leven ‘s nachts zal opblijven en je eetgewoonten van invloed kunnen zijn op je gezondheid. Je chronotype verandert namelijk naarmate je ouder wordt.

Meer dan 90% van twee jarige kinderen heeft een voorkeur voor de ochtend, dit neemt af naar 58% op de leeftijd van zes jaar en verschuift verder naar een avondvoorkeur in de puberteit, aldus de onderzoekers. Tieners houden deze avondvoorkeur vast in de volwassenheid – maar als ze rond de vijftig jaar zijn, keren mensen terug naar een voorkeur voor de ochtend. Hoor je dat, nachtbrakers? Misschien vind je het moeilijk om te geloven, maar er is een ochtendmens in je die wacht om tevoorschijn te komen 😉

Ben jij een nachtbraker? Hoe probeer jij een ritme te creëren? Deel je tips en ervaringen op ons Mamaforum!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Is een nachtbraker zijn slecht voor je? Dit zijn de gezondheidseffecten volgens onderzoek
Sluiten