Tessa Ham
Tessa Ham Gezondheid 15 sep 2019

5 tips om écht te minderen met het scrollen op social media

Werp één blik om je heen in de trein en je merkt dat minstens drie vierde van de coupé als een hersendode zombie naar zijn telefoon zit te staren. Social media zijn verslavend. Dat hoeven we jou vast niet te vertellen als je op dit artikel hebt geklikt. Stoppen met scrollen is dus makkelijker gezegd dan gedaan.

Pas als je minder met je telefoon bezig bent, realiseer je hoeveel energie dat scrollen vergt. Ook dat het eigenlijk gek is dat je zo geïnteresseerd bent in elke scheet van de mensen die je volgt.

Maar hoe stop je met scrollen op social media?

Bekijk je schermtijd en stel een nieuw doel in

Op iedere telefoon is inmiddels te bekijken hoeveel uur per dag je met je scherm doorbrengt. Dat is vaak best schrikken… De eerste stap is eerlijk toegeven dat je misschien (en echt niet alleen jij hoor) toch echt wel een probleem hebt. Cold turkey stoppen is misschien een beetje heftig. Maak daarom een afspraak met jezelf: hoeveel uur mag jij volgende week per dag op je telefoon zitten?

De volgende tips gaan je hierbij helpen.

Investeer in een wekker

Je kunt jouw smartphone het beste uit je slaapkamer verbannen. Dat verbetert namelijk niet alleen je seksleven, maar ook je nachtrust. Het blauwe licht van je scherm tijdens het scrollen voor bedtijd remt de aanmaak van melatonine, het stofje dat je lichaam een seintje geeft om onder de wol te duiken.

Een veelgehoorde smoes is dat mensen hun telefoon als wekker gebruiken. Guess what, voor een paar tientjes heb je een wekker bij de Action, HEMA of Blokker gekocht. Geen excuusjes dus, die telefoon moet de slaapkamer uit. Zorg ervoor dat social media niet meer het eerste is wat je ziet als je wakker wordt – en het laatste als je naar bed gaat. Want als je erover nadenkt, is dat eigenlijk best triest…

LEES OOK: Deze gewoonte verklapt dat je verslaafd bent aan je telefoon

Verwijder social media apps als Facebook en Instagram

Yes, we gaan nog een stapje verder dan ‘zet je meldingen uit’. Je zult je verbazen hoe effectief deze tip is. Als je de apps niet meer op je telefoon hebt staan, kun je social media alleen nog maar bezoeken via de website. Dan is die stap opeens een stuk groter!

Laat je telefoon voor wat het is tijdens de lunch of etentjes

Let voor de grap eens op hoeveel mensen bij jou in de kantine op hun telefoon kijken tijdens de lunch. Maar ook als je gaat borrelen of eten in een zaakje, zal het je verbazen hoeveel mensen hun telefoon – weliswaar omgekeerd – op tafel hebben liggen.

Elke keer dat jij je telefoon pakt, terwijl je met iemand anders aan het eten bent, geef je de persoon tegenover je eigenlijk een dikke middelvinger. Blijkbaar is hij of zij minder belangrijk voor je dan de Insta Story van je achternichtje en dat ene grappige kattenfilmpje.

LEES OOK: Je telefoon beïnvloedt je brein altijd – zelfs als je hem niet gebruikt

Vind een nieuwe hobby

Bij de eerste tip van dit artikel zijn we geschrokken over de tijd die we per dag op onze telefoon spenderen. Wat had je wel allemaal niet met die tijd kunnen doen? Vind een nieuwe hobby: fotograferen, schrijven, je eigen kleding maken, noem het maar op.

Als die hobby je écht blij maakt (en ja, je hebt er dus tijd voor), zal je zien dat het verminderen van scrollen ook een stuk makkelijker wordt.

De beste versie van jezelf worden? Op zusje WorkJuice.nl lees je elke dag tips op het gebied van persoonlijke groei, carrière en productiviteit.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
5 tips om écht te minderen met het scrollen op social media
Sluiten