Chiara Izelaar
Chiara Izelaar Mind 4 jul 2019

Spanning en stress? 6 manieren om je weer zen te voelen!

Van deadlines tot sportroosters en dagelijks een avondmaal op tafel toveren; het leven valt niet mee. Anno 2019 staan onze agenda’s propvol en dat zorgt voor aardig wat spanning en stress. Gelukkig helpen deze 6 natuurlijke manieren je compleet te kalmeren!

1. Massage

De druk die op je huid komt te liggen tijdens een massage bevordert je bloedsomloop, waardoor je lichaam meer zuurstof krijgt. Dit zorgt weer voor een gezonde afvoer van gifstoffen uit weefsels. Daarnaast helpen massages je spieren te ontspannen en je zenuwuiteinden te stimuleren. Deze stimulatie maakt dat ons lichaam endorfine – een geluksstofje – aanmaakt, waardoor we ons binnen no time weer zen voelen.

Lees ook: Dit is waarom een dagje sauna het ultieme ontspanmoment is

2. Ademhalingsoefeningen

Een van de beste manieren om spanning los te laten, is door ruimte vrij te maken in het lichaam. Gedurende de dag staan en zitten we veel, waardoor onze spieren samentrekken. Om ze weer lekker soepel te krijgen zijn ademhalingsoefeningen perfect! Haal diep adem via je buik. Hierdoor voedt je je hersenen als het ware met zuurstof, waardoor je snel zult merken dat de heftigste spanning uit je lichaam verdwijnt.

3. Yoga

Wanneer je spieren vastzitten kan dit zowel mentale als fysieke blokkades veroorzaken. Ervaar je pijn en ben je gespannen? Richt je dat op je fascia: je bindweefsel die je lichaamsdelen beschermt en ondersteunt. Vooral als je veel en lang moet zitten voor je werk is dit een gouden tip. Maak je lichaam ‘s ochtends wakker – want s’ nachts verstijft je lichaam nog heviger – met lichte oefeningen, zoals ‘The Cat’ en ‘The Cow’. Je zult merken dat je lichaam snel geneest!

4. Magnesium

Over je fascia gesproken… Een mad met magnesium chloride zouten helpt je fascia te ontspannen. Je kunt eventueel ook een magnesiumsupplement innemen, zodat je zenuwstelsel ontspant en je beter slaapt.

Lees ook: Magnesium, ijzer en zink: Welke mineralen zijn er en waar zijn ze goed voor?

5. Voeding

Voedsel is een medicijn op zich. In dit geval kan botten bouillon de juiste oplossing zijn voor een strakke fascia. Vitamines en antioxidanten zijn ook onmisbaar om lekker in je velletje te zitten!

6. Bekkenbodem

Je bekkenbodem staat direct in verbinding met je darmflora. En wist je dat een groot gedeelte van je immuunsysteem zich hier bevindt? Een sterke weerstand staat garant voor a good feeling. Dus train je bekkenbodem!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Mind Body Green

Reageer op artikel:
Spanning en stress? 6 manieren om je weer zen te voelen!
Sluiten