Oestrogeendominantie? 6x voeding om je hormonen in balans te brengen

Onze hormoonhuishouding lijkt soms wel een jungle. Het kost ons dan ook een half leven om erachter te komen welke rol bepaalde hormonen hebben op ons lichaam en geest. Zo kan een oestrogeendominantie vervelende klachten opleveren.

Hoewel medicijnen natuurlijk goed werk verrichten, zijn er ook een aantal dingen die jij zelf kunt doen om je hormonen op een natuurlijke manier in het gareel te krijgen.

Oestrogeendominantie

Een oestrogeendominantie betekent dat je hormonen niet in balans zijn. Dat kan twee dingen betekenen. De eerste optie is dat je teveel oestrogeen aanmaakt. De tweede optie is dat je een normale hoeveelheid oestrogeen aanmaakt, maar veel te weinig progesteron. Omdat deze hormonen aan elkaar verbonden zijn kan een te laag progesteron ook een oestrogeendominantie veroorzaken.

Disbalans

Soms kunnen je hormonen dusdanig uit balans raken dat je daar ernstig last van kunt hebben. Zo kun je problemen krijgen met je schildklier, gewichtstoename, humeur schommelingen, vocht vasthouden, opvliegers en onregelmatige ongesteldheid.

Voeding

Je hoeft dus niet meteen naar de dokter te rennen (mag wel natuurlijk). Maar als je graag een natuurlijke aanpak wilt proberen kan deze voeding een handje helpen:

1. Vezels

Waarom? Omdat vezels niet alleen zorgen voor die strakke platte buik, maar ze helpen bij het afvoeren van oestrogeen. Lekker aan de groente en fruit dus!

2. Zink

Dit mineraal heb je nodig om een ovulatie te laten plaatsvinden. En bij de ovulatie wordt er vervolgens weer progesteron geproduceerd. Niet zo’n fan van rood vlees en kip? Dan kun je zink halen uit schaaldieren. Ben je helemaal vega? Dan vind je het in peulvruchten en noten.

3. Vitamine B6

Vooral als je last hebt van stemmingswisselingen, acne en gewichtstoename kan een extra portie vitamine B6 je opvrolijken. Je kunt supplementen slikken, of een extra handje zonnebloempitten eten. Ook in lever, kalkoen en zalm vind je een fijne hoeveelheid B6.

4. Magnesium

Vooral als je last hebt van stress of menstruatiekrampen, wil je graag wat magnesium binnen krijgen. Dit mineraal zorgt er namelijk voor dat je spieren ontspannen. Je vindt magnesium o.a. in spinazie, chocolade, avocado en vette vis.

5. Vitamine C

Wil je je lichaam nu echte en progesteron boost geven? Neem dan voldoende vitamine C: (vooral rode) paprika, spinazie, spruitjes, peultjes, kiwi en zwarte bessen.

6. L-arginine

Doordat dit molecuul zorgt voor een verwijding van je bloedvaten, helpt bij de opbouw van je spieren en de afvoer van vet. Je hebt dit nodig voor een goede doorbloeding naar alle organen: dus ook je geslachtsorganen. Ook dit molecuul vind je terug in noten en zaden, maar ook in eieren en cacao.

Hormoonhuishouding en je gewicht: hoe zit dat nu eigenlijk?

Reageer op artikel:
Oestrogeendominantie? 6x voeding om je hormonen in balans te brengen
Sluiten