Dit is alles wat je wil weten over hormonen en gewichtstoename

Als je wil afvallen of op gewicht wil blijven, maar merkt dat je er met gezond eten en sporten niet komt, kan het zijn dat je hormonen niet helemaal in balans zijn. 

Hormoonhuishouding

Hormonen en gewichtstoename gaan hand in hand. Maar wat veel vrouwen niet weten, is dat een imbalans in je hormoonhuishouding ervoor kan zorgen dat je niet afvalt (wanneer je dat wel wil). Het gaat bovendien niet alleen om gewicht – schommelende hormonen kunnen ook een teken zijn dat er iets groters gaande is met je gezondheid. Je hormon controleren belangrijke functies in je lichaam zoals je metabolisme, menopauze en de opname van glucose.

Check even onderstaand rijtje om te kijken wat soort hormonale imbalans jij misschien hebt – en wat je kan doen om dat weer recht te trekken.

Cortisol

Cortisol het stresshormoon dat wordt aangemaakt door je bijnieren. Het hormoon komt van pas bij korte termijn spanningen, maar pleegt roofbouw op je lichaam als je het aan de lopende band aanmaakt. Wanneer er teveel cortisol wordt aangemaakt leidt het tot grote hoeveelheden insuline, wat weer vetcellen triggert (wat leidt to gewichtstoename).

Hoe je het controleert: Probeer iedere nacht 7 tot 8 uur te slapen, probeer yoga en meditatie, vermijd alcohol en beperk bewerkt voedsel.

Schildklier

Je hebt vast al eens gehoord dat schildklierproblemen kunnen leiden tot gewichtstoename. Maar weet je ook waarom? In de schildklier worden hormonen aangemaakt die je metabolisme, slaap, hartslag, groei en nog veel meer controleren. Wanneer je een traag werkende schildklier hebt, hou je vocht vast. Het is dus niet vet, maar vocht wat maakt dat je voller oogt.

Hoe je het controleert: Praat met de huisarts over medicatie en vermijd rauwe groente.

Leptine

Het gevoel dat je vol zit wanneer je eet, wordt veroorzaakt door leptine. Als je veel suiker of bewerkt voedsel met veel fructose eet, maakt je lichaam vrachtladingen leptine vrij. Als reactie wordt je lichaam minder gevoelig voor het hormoon en krijgt je brein niet meer een signaal wanneer je vol zit. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je aankomt.

Hoe je het controleert: Eet iedere twee uur iets, eet niet teveel fruit en zorg ervoor dat je genoeg drinkt.

Melatonine

Sommige mensen slikken melatonine om beter te slapen, maar je lichaam maakt het ook van nature aan. Melatonine komt uit de pijnappelklier en helpt bij een regelmatig slaappatroon. De aanmaak is ‘s avonds hoger, waardoor je makkelijker in slaap valt. Omdat je lichaam de nacht nodig heeft om te herstellen, kan je aankomen als je er (te) weinig van aanmaakt.

Hoe je het controleert: Slaap in een donkere kamer, vermijd ‘s avonds laat eten en eet meer gojibessen, amandelen, kersen en zonnebloempitten omdat die van nature melatonine bevatten.

Oestrogeen

Oestrogeen is het belangrijkste vrouwelijke sekshormoon en zowel vrouwen als mannen kunnen er teveel van hebben. Je kan extra oestrogeen krijgen door voeding met pesticiden of groeihormonen. Wanneer je oestrogeenniveau stijgt word je meer resistent voor insuline, wat ervoor zorgt dat je aankomt.

Hoe je het controleert: drink geen alcohol, eet alleen volkoren producten en beweeg regelmatig.

Als je zeker denkt te weten dat een probleem met je hormoonhuishouding afvallen in de weg staat, kan het even duren voordat je precies weet waar het misgaat. Het is dan slim om de hulp van een medische professional te vragen.

Reageer op artikel:
Dit is alles wat je wil weten over hormonen en gewichtstoename
Sluiten