Valery de Voijs
Valery de Voijs | LinkedIn Kids 17 mei 2021

Eet jezelf zwanger! 6 x Voedingtips om je vruchtbaarheid verhogen

Scenario één: je hebt een kinderwens. Je bespreekt dit met je partner en samen vinden jullie het tijd voor een gezinsuitbreiding. Je stopt met anticonceptie, koopt een nieuwe lingeriesetje en spendeert de nodige uurtjes onder de lakens. Een maand later koop je een test et voila: je kijkt vol enthousiasme naar twee rode streepjes. Heel fijn als dit zo soepeltjes verloopt, maar dit scenario is vaak de uitzondering op de regel. Wil je zelf een steentje bijdragen aan het verhogen van je vruchtbaarheid? Dan kan je eetgewoonten daar invloed op hebben.

Onderzoek toont namelijk aan dat (onder andere) je dieet en BMI invloed kunnen hebben op je vruchtbaarheid. Natuurlijk spelen er bij een geslaagde zwangerschap nog heleboel factoren mee. Je wilt er in ieder geval voor zorgen dat het niet aan je voeding kan liggen.

Verhogen van je vruchtbaarheid

De volgende keer als je voor de koelkast staat, denk even aan dit lijstje voor je voor de wijnfles gaat. Deze voedingstips kunnen je namelijk helpen om je vruchtbaarheid te verhogen.

1. Eet antioxidanten

Of er nu een gezinsuitbreiding op de planning staat of niet, het eten van voldoende groenten en fruit kan natuurlijk nooit kwaad. Vooral als je je vruchtbaarheid wilt verhogen, is het belangrijk om voldoende antioxidanten binnen te krijgen. Je hebt namelijk dagelijks te maken met allerlei vrije radicalen in je lichaam. Klinkt nasty , maar dit is heel normaal. Als je voldoende anti-oxidanten binnen krijgt is dat ook helemaal niet erg. Eet dus voldoende groenten en fruit, noten en zaden: deze zijn packed met de anti-oxidanten als vitamine C en E. Ook voor de guys trouwens! Lekker samen walnoten kraken dus!

2. Groot ontbijt

Vooral als jij last hebt van PCOS is het verstandig om met een groot ontbijt te beginnen. Bij PCOS is er een probleempje met je insuline , en dit balans kan hersteld worden als je ‘s ochtends begint met een groot ontbijt.

3. Eet andere koolhydraten

We hebben ondertussen een haat/liefdes verhouding met de koolhydraten. We weten allemaal dat we er niet teveel van moeten eten, maar ook het type koolhydraten kan invloed hebben op je vruchtbaarheid. Vermijd vooral de geraffineerde koolhydraten. Deze hebben namelijk een hoge glycemische index (GI), een index die kan bepalen hoeveel suikers er in voedsel zit, wat weer jouw insuline bepaalt. Het is dus handig om te weten welke ingrediënten hoog en laag zijn in GI. Het komt erop neer: groenten en fruit zijn laag. Brood, pasta, rijst zijn hoog.

Dit zijn de 5 tekenen dat je juist te weinig koolhydraten eet

4. Eet meer vezels

Vezels zijn niet alleen goed voor je darmen, maar ook voor je hormoonbalans. Het hormoon oestrogeen wordt namelijk afgebroken in je lever, komt in onze darmen en verlaat dan via urine en ontlasting ons lichaam. Zorg dus dat je voldoende (maar niet teveel) vezels binnen krijgt. Het is aanbevolen om tussen 30 en 40 gram vezels per dag te eten. Oeps, daar kunnen we wel wat in verbeteren: gemiddeld eten Nederlanders tussen 15 en 23 gram per dag.

5. Verlaag je cafeïne

Ai, slecht nieuws voor de koffie addicts onder ons. Karlijn Hoebe, voedingsdeskundige gespecialiseerd in hormoonbalans, raadt dan ook aan minder cafeïne te drinken (en eten) als je je vruchtbaarheid wilt verhogen. Je vindt cafeïne niet alleen in koffie en sommige thee, maar ook in chocolade en cola.

6. Check je ijzerinname

Is jouw ijzerinname te laag? Dan kun je je moe voelen, en een bleek koppie hebben. Je kunt je ijzer dan verhogen door het eten van ijzerrijk voedsel, of kiezen voor een ijzersupplement. Toch zijn er mixed feelings over het innemen van ijzersupplementen, aangezien een te hoog ijzerniveau weer een negatief effect kan hebben op je vruchtbaarheid. Check het dus even bij je dokter, als jij je vruchtbaarheid wilt verhogen.

Als jij je keurig aan alle voedingstips houdt, en het gevoel hebt dat er iets anders aan de hand is, ga dan vooral niet aan jezelf twijfelen. Er kunnen heleboel factoren een rol spelen, dus ga dan gerust even bij je huisarts langs. Hoe eerder je andere factoren uitsluit, hoe eerder je weet wat er speelt.

Aan deze acht ovulatie symptomen herken je een eisprong

Healthline

Reageer op artikel:
Eet jezelf zwanger! 6 x Voedingtips om je vruchtbaarheid verhogen
Sluiten