Confronterend! 4 redenen waarom jij niet kunt stoppen met piekeren

Onze hersenen zijn erop getraind om problemen op te lossen. En daar zijn we onze hersenpan dan ook vaak heel dankbaar voor. Jouw slimme brein heeft je vast uit genoeg situaties weten te redden. Maar wat als dat nadenken omslaat in piekeren? En je het piekeren vervolgens onmogelijk nog kunt stoppen? Dan zijn we opeens niet meer zo blij met al die gedachten die in ons koppie blijven spoken.

Als jij (veel) piekert kun je daar nogal wat last van hebben. Slecht slapen, geïrriteerdheid, stress, angstaanvallen… en ga zo maar door. Hoe nice zou het zijn als je erachter kun komen waarom je nou niet gewoon kunt stoppen met dat piekeren?

Waarom stoppen we niet met piekeren?

Eigenijk best stom: we willen niet piekeren, we vinden het bloed irritant, en we willen dat het stopt. Maar waarom stoppen we er dan niet gewoon mee?

1. We geloven dat het helpt

Ergens deep down in ons onderbewustzijn geloven we dat het helpt. Onze hersenen zijn getraind om oplossingen te vinden en dingen ‘af te ronden’. Dat is dus ook waarom je het zo irritant vindt als iemand zijn verhaal niet afmaakt, of waarom je gemotiveerd bent die kruiswoordpuzzel af te maken. Nu denk je dus dat het nadenken over een situatie jou gaat helpen om oplossingen of antwoorden te vinden. Als je geen antwoorden kunt vinden, blijf je hangen in die gedachten en lukt het je niet meer het piekeren te stoppen

Waarom piekeren eigenlijk juist heel goed voor je is

2. We rennen weg voor emoties

Ai, dat klinkt confronterend. Als jouw partner is vreemdgegaan of je bent ontslagen, kun je daar misschien wel weken (of stiekem maandenlang) piekerend over wakker liggen. Je vraagt jezelf constant af hoe dit in godsnaam heeft kunnen gebeuren. Je bedenkt allemaal redenen hoe onterecht deze situatie is, en wat voor impact deze situatie op je leven heeft. Door je te focussen op deze gedachten heb je jezelf eigenlijk getraind om niet stil te staan bij die pijnlijke emoties. Hoe vervelend je het piekeren ook vindt: je ligt nog liever nachten piekerend wakker dan dat je verdriet of boosheid toe laat.

3. We willen niet in actie komen

Door non-stop aan die break-up (van anderhalf jaar geleden) te denken, of constant te peinzen over je aflopende contract, ga je bepaalde keuzes of acties uit de weg. Je hebt misschien wel moeite om knopen door te hakken, om stappen te ondernemen en actie te ondernemen. De ‘veiligste’ manier om dit uit de weg te gaan is dus het blijven piekeren en malen. Als je de volgende keer dus weer een nacht niet hebt kunnen slapen omdat je je druk maakt over eventueel ontslag, ga dat gesprek dan aan met je manager, of werk alvast aan je CV en netwerk. Je zult zien dat als je eenmaal bezig bent met actie te ondernemen, dat het piekeren vanzelf zal stoppen

4. We vervelen ons

Ken je dat? Het piekeren onder de douche, in die lange file, of op een regenachtige zaterdagmiddag thuis op de bank. Juist bij dit gepieker is het antwoord misschien wel heel simpel: je hebt te weinig te doen. Het is vooral belangrijk dat je je hier bewust van wordt. Sta jij onder de douche en dwalen je gedachten af naar die vervelende confrontatie van twee weken geleden? Ben hier dan bewust van, en bedenk dat er een grote kans is dat je aan dit gesprek terug denkt omdat je hersenen niets te doen hebben. Het wassen van je haren gaat namelijk redelijk op de automatische piloot.

6 apps om uit te proberen die je stressniveau flink verlagen

Om welke reden jij niet kunt stoppen met piekeren; wanneer jij bewuster zult omgaan met je gedachten zul je zien dat het piekeren flink zal afnemen en je ‘s nachts weer heerlijk zult dromen. Heb je toch een beetje hulp nodig? Dan zijn er verschillende therapieën die je kunnen helpen. Een voorbeeld van zo’n therapie is gedragstherapie: een veel onderzochte manier is de cognitieve gedragstherapie.

Psychologie Magazine

Reageer op artikel:
Confronterend! 4 redenen waarom jij niet kunt stoppen met piekeren
Sluiten