Werkende moeders opgelet; 5 tips om het gevoel dat je tekort doet te verhelpen!

Of het nou thuis is of op kantoor, parttime of fulltime, werkende moeders zijn al een hele tijd de normaalste zaak van de wereld. Maar toch geeft de combinatie moederschap en werk nog vaak het gevoel dat je overal tekort schiet. Logisch als je zoveel ballen hoog moet houden, maar je kunt er wat aan doen.

Balans als werkende moeder

Wanneer je aan het werk bent heb je als moeder vaak het gevoel dat je met je kids moet zijn. En vice versa. Realistisch gezien weet je vaak dat deze zorgen onnodig zijn, maar hoe krijg je dat gevoel ook uit je systeem?

Je maakt heus de juiste keuzes in je tijdsindeling, ga daar maar vanuit. Maar het draait als werkende moeder allemaal om heldere grenzen stellen.

1. Laat werk los

Als je met je kids bent, ben je met je kids. Laat je telefoon buiten bereik en je laptop op kantoor (wanneer dat kan). Zo raak je niet in de verleiding om toch nog even snel wat te werken. Mocht je toch iets te binnen schieten wat je echt niet moet vergeten, schrijf het dan even op.

2. Schep heldere verwachtingen op werk

Wanneer je toch tussendoor je collega belt over die ene klant, of snel nog even een mailtje beantwoordt vanuit de speeltuin, vervaagt de grens. Je collega’s gaan er dan van uit dat je bereikbaar bent en zullen je blijven lastigvallen met zaken die prima kunnen wachten.

3. Ga naar buiten

Of je nou een thuiswerkdag hebt of met de kinderen bent, dat maakt niet uit. Wanneer je thuis blijft, kom je te makkelijk in de verleiding alle wasjes te doen, op te ruimen of alvast vroeg uitgebreid te gaan koken. En voor je het weet is de dag voorbij en heb je te weinig gewerkt of heb je uiteindelijk geen echte quality time besteed met de kinderen. Dus ga lekker in het koffietentje om de hoek zitten werken of plan een moeder dochter uitje.

4. Doe niet alle klusjes in het weekend

Dat het zonde is om de klusjes tijdens je thuiswerkdag te doen is een ding, maar je hoeft het natuurlijk niet allemaal tot het weekend te bewaren. Doe bijvoorbeeld elke avond (nadat de kids op bed liggen) een wasje. En denk op vrijdag alvast na welke boodschappen je nodig hebt voor het weekend. Dat scheelt een hoop aandacht en tijd die je in het weekend gewoon aan je kinderen kunt besteden. En als dat nou echt niet lukt, kun je van tijd tot tijd natuurlijk ook gezellig samen met je kids de klusjes doen.

5. Stel prioriteiten

Leuk dat ideaal plaatje waar je kinderen nooit iets tekort komen, maar elke dag een vers gekookte maaltijd is ook niet nodig. Bedenk goed wat echt belangrijk is en waar je je tijd aan wilt besteden. Bijvoorbeeld samen met je zoontje een Duplo-huis bouwen terwijl hij vertelt wat hij die dag heeft meegemaakt op de opvang.

Lees ook:

  • (Veel) blijven werken als je moeder wordt? Dit zijn 6 grote voordelen
  • Deze website van WOMEN Inc. geeft jou én je werkgever alle informatie over je rechten tijdens je zwangerschap
  • Laatste reactie
    0 reacties totaal
    Nog geen reacties
    Praat mee op het forum

    Hey Mama

    Reageer op artikel:
    Werkende moeders opgelet; 5 tips om het gevoel dat je tekort doet te verhelpen!
    Sluiten