8 dingen die gezonde mensen elke ochtend doen – en jij vanaf morgen ook

Body & beauty

Sta je er weleens bij stil dat als je de dag gezond begint, dit de toon zet voor de rest van de dag? Lekker idee toch, dat je voordat je naar je werk gaat al een goede ochtend achter de rug hebt? Met deze tips is dat ook nog eens prima haalbaar.

Een goeie dag begint met een fantastische ochtend. En dan heb ik het niet over een potje stomende ochtendseks (hoewel dat je dag natuurlijk ook kan maken, laten we eerlijk zijn). Maar ik doel nu op een ander soort voorbereiding. Want de dag die ‘s ochtends nog maagdelijk wit voor je ligt, vol verantwoordelijkheden, afleidingen en druk, die moet je goed beginnen. Met deze tips haal je het beste uit je ochtend, dag, week en leven. Begin jij er morgen mee? Doe ik dat ook.

1. Sta 20 minuten eerder op


We staan vaak zo laat mogelijk op, zodat we nog wat langer kunnen blijven liggen. Maar als je ‘s ochtends al kostbare tijd verliest, geeft dat je lijf en geest meteen een bepaalde druk mee. Niet lekker. Als je vroeger opstaat, kun je je lichaam wat tijd geven om te ontspannen en heb je mentaal het gevoel dat je alle tijd van de wereld hebt. En dat voelt goed!

Een goed begin is het halve werk

2. Check niet meteen je e-mail en social media

Is je mobieltje het eerste wat je pakt als je wakker wordt? Herkenbaar. En toch: niet doen. Geen goede gewoonte. Als je de verleiding kunt weerstaan om je e-mail, What’s app, Instagram en Facebook het eerste uur níet te openen, dan zul je zien dat je je meer kunt focussen, helder van geest bent en waarschijnlijk ook blij(er) opstaat.

Lees ook: Hoe je moet omgaan met deze hoogst ongemakkelijke social media-situaties

3. Drink een glas lauw water

Je lijf sluit zich als het ware af tijdens je slaap. Als je een glas water drinkt, helpt dat om je lichaam weer aan de praat te krijgen. Het helpt je ook om voldoende vocht binnen te krijgen en is goed voor een betere spijsvertering gedurende de dag.

4. Doe oefeningen


Je hoeft niet per se een volledige workout te doen voordat je gaat ontbijten, maar je lichaam een beetje in beweging brengen is al een goede manier om je bloed te laten stromen en je lichaam wakker te schudden. Een paar stretchoefeningen zijn bijvoorbeeld prima in te passen in je ochtendroutine. Of zet je favoriete muziek op en dans alsof er niemand kijkt (wat waarschijnlijk ook het geval is).

5. Zonlicht, frisse lucht en diep ademen


Open je gordijnen en laat het natuurlijke licht toe. Zelfs als het bewolkt is. Zo worden je zintuigen wakker en het geeft een positieve start aan je dag. Gooi daarna een raam open of liever nog een deur, en vul je longen met frisse lucht. Wedden dat je je mega-gezond voelt? Zuurstof geeft energie die je nodig hebt om je hersenen aan de gang te zetten. Laat die brainstorm vanmiddag maar komen!

6. Neem tijd voor een (gezond) ontbijt


Het lijkt haast wel een slogan en geef toe: we weten allemaal wel dat een ontbijt moet. Maar doe je het ook altijd? Neem je er de tijd voor? Dus niet: hup, wat yoghurt met cruesli in een bakje en dat staand snel naar binnen werken. Nee, echte voedingsstoffen naar binnen krijgen: eieren, havermout en groene smoothies zijn goeie opties. En het hoeft echt niet lang te duren om ze klaar te maken. Probeer maar eens.

Lees ook: Boost je kind z’n brain met deze gezonde ontbijtjes

7. Plan

Werkdag of vrije dag, dankzij vooruit plannen wat je gaat doen die dag word je productief en kun je zo veel in een dag plannen als je wilt. Verdeel je bezigheden goed over de dag zodat je je niet gehaast hoeft te voelen en weet wat je kunt verwachten. Houd je zo veel mogelijk aan je plan van aanpak, maar zorg dat er ook ruimte is voor spontane verstoringen die – laten we wel wezen – er gewoon bij horen.

8. Laat gisteren achter je


Een nieuwe dag betekent een frisse start. De frustraties van gisteren, de argumenten van toen en negatieve gedachten horen niet bij deze nieuwe dag.

Kun je ook niet wachten om morgen deze routine te volgen of heb je nog meer tips om de ochtend goed te beginnen? Deel ze hier.

Als je de dag zo goed bent begonnen, wil je de hele dag natuurlijk zo gezond mogelijk doorkomen. Een gezonde lunch op je werk, zou ook niet verkeerd zijn. En ook die is heel haalbaar, lees maar!

Meer leuke content? Like ons op Facebook