Verfrissend en gezond – 7 recepten om zelf gezond ijs te maken

Na een lekkere avondmaaltijd, in de zomer in de tuin of ‘s middags als gezonde snack: zelf gezond ijs maken is veel makkelijker dan je denkt en dat is wat ons betreft het perfecte excuus om elke dag ijs te eten.

We hebben 7 recepten voor je op een rij gezet om snel uit te proberen. Ga jij voor banaan-pindakaas of tóch koffie?

Ice ice baby: 7 x gezond ijs zelf maken

1. Bananenijs

De ingrediëntenlijst van het bananenijs van ons zusje Culy is geweldig: 4 overrijpe bananen. That’s it. Gezonder dan dat kan ijs niet worden als je het ons vraagt, want er wordt geen suiker of slagroom toegevoegd aan het recept.

Saai? Echt niet! Het resultaat is heerlijk smeuïg ijs om met een gerust hart van te smullen. Hier vind je het bananenijs recept.

2. Koffie ijs

Wat zouden we zonder ons dagelijkse kopje koffie (of vier) zijn? Toen we dit gezond ijs recept gemaakt van koffie en melk zagen, waren we dan ook meteen om. Als je niet van een bittere koffiesmaak houdt, kan je het ijs zoeter maken met zoetstof of Stevia.

Slechte slaper? Na dít tijdstip kan je dan beter geen koffie meer drinken

3. Mango ijs

Dit recept is officieel van Jamie Oliver, maar wij kwamen ‘m tegen op projectgezond. Dit mango ijs bevat iets meer ingrediënten, maar je maakt ‘m gewoon met bevroren mango stukjes uit de supermarkt en dat is dan wel weer hartstikke makkelijk. Tip: zorg er wel voor dat je blender dit aankan.

4. Ananas ijs

We blijven nog even in de fruit-smaken. Voor op een zomerse dag is dit recept voor ananas ijs een topper. Het is binnen een paar minuten klaar en je kunt er meteen van smullen.

5. Fruit waterijsjes

Waterijs staat natuurlijk vooraan de lijst met gezond ijs en deze fruit ijsjes zijn daar geen uitzondering op. Het leuke is: je kunt eigenlijk elk fruit gebruiken waar jij gek op bent. Watermeloen en kiwi, maar ook aardbeien, frambozen, bosbessen, mango en de binnenkant van de sinaasappel.

Het basisrecept is dan ook simpel: doe het fruit naar keuze in de blender en voeg daar eventueel nog wat water, yoghurt of melk aan toe. Daarna giet je het mengsel in een ijsvorm. Bij een ijsje met laagjes (zoals in de foto hierboven) herhaal je deze stap met ander fruit. Even in de vriezer et voila, je hebt gezond ijs gemaakt.

6. Bananenijs met pindakaas

Ben jij ook zo gek op pindakaas, of kunnen jouw kids er niet vanaf blijven? Dit recept legt uit hoe je bananenijs met pindakaas maakt en wij kunnen nu al niet wachten om dit heel snel uit te proberen.

7. Ijs van bevroren zoete aardappels

Als laatste een tip die je misschien niet zou verwachten: ijs gemaakt van zoete aardappel. Als je gek bent op zoete aardappelfrietjes, dan moet je deze trend uit Japan eens proberen. Een bevroren zoete aardappel op een stokje als ijsje.

We maken geen grap: in Taiwan vind je deze ijsjes in elke supermarkt en ze zijn een ware hit. In dit artikel van Culy leer je hoe je ze zelf maakt (en het is ontzettend makkelijk).

Snoepen zonder schuldgevoel: 5x recepten voor gezonde koekjes

Reageer op artikel:
Verfrissend en gezond – 7 recepten om zelf gezond ijs te maken
Sluiten