Slechte slaper? Na dít tijdstip kan je dan beter geen koffie meer drinken

Ben je verslaafd aan koffie en kan je jou uittekenen met een dampende beker van de Starbucks in je hand, maar ben je tegelijkertijd ook een slechte slaper? Grote kans dat dat door de cafeïne komt. Cafeïne blijft namelijk langer in je lichaam dan je nu misschien denkt, en dat kan grote gevolgen voor je slaap hebben.

Het is eigenlijk een vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uit komt. Je hebt een nacht slecht geslapen, dus je bent vermoeider dan normaal. Je zet een bak koffie, en nog een. De hele dag gooi je je vol met cafeïne, waardoor je ‘s avonds slecht in slaap kunt vallen. En de volgende ochtend herhaalt het hele circus zich opnieuw.

Geen koffie na 3 uur ‘s middags

De werkzame stof in koffie waar je zo lekker wakker van blijft, is natuurlijk cafeïne. Na 10 minuten tot een half uur werkt de cafeïne, ben je gefocust en kan je er weer even tegenaan. Na ongeveer een uur is dat wel uitgewerkt en is de stof ook uit je lichaam, zou je denken. Maar nee, het duurt jammer genoeg nog veel langer voordat jouw lichaam de effecten van je favo drankje niet meer merkt.

Voordat de cafeïne volledig uit jouw lichaam verdwenen is, kan er namelijk wel 6 tot 8 uur overheen gaan. Daarom wordt aangeraden om na 15:00 geen cafeïne meer te drinken, zodat je met het naar bed gaan geen last meer hebt van die oppeppende cafeïne in je lichaam.

Waarom je je dag niet moet beginnen met koffie

Nog een feitje over koffie waar je waarschijnlijk niet vrolijk van gaat worden: wakker worden met koffie is geen goed idee. Koffie is een diureticum en dat betekent dat het vochtafstotend is. Dat kan in principe niet zo veel kwaad, maar ‘s nachts verlies je óók nog eens tot wel anderhalve liter vocht. Wanneer je dus elke ochtend meteen een kop koffie drinkt, is de kans aanwezig dat je nog meer uitgedroogd raakt.

Wat je wél zou moeten doen is jammer genoeg niet heel spannend. Drink één of twee glazen water als je wakker wordt, zodat je jouw vochtbalans in je lichaam weer kunt aanvallen. Heb je daarna nog steeds behoefte aan koffie? Dan ben je good to go. De beste tijd om je eerste kop koffie te drinken is trouwens 10:00, maar we vinden het knap als je het tot die tijd vol kunt houden.

Is er dan helemaal niets goeds over koffie te melden? Oh jawel: koffie helpt bij het afvallen en daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen nu we die coronakilo’s eigenlijk liever kwijt dan rijk zijn. Drink je laatste bakkie pleur dus vóór 15.00. Zo profiteer je van de voordelen van koffie, maar heb je ‘s avonds geen last van de cafeïne als je wilt slapen.

Waarom je direct moet poepen na een kop koffie

Reageer op artikel:
Slechte slaper? Na dít tijdstip kan je dan beter geen koffie meer drinken
Sluiten