Is het zover? 5 x tekenen dat jij in de pre menopauze zit

Het zal echt nog wel even duren voor jij al je maandverband kunt weggooien, maar het kan zomaar zijn dat je langzaam maar zeker je eerste opvliegers krijgt. Voor je daadwerkelijk die menopauze gaat meemaken, zul je de eerste symptomen en klachten veel eerder kunnen ervaren. Dit wordt ook wel de pre-menopauze genoemd, en zo herken je deze periode.

The big M (en dan hebben we het niet over McDonalds) zal er toch een keertje aankomen, en daar wil je het liefst zo goed mogelijk op voorbereid zijn.

Verschil tussen overgang en menopauze

Vaak denken we dat de overgang en menopauze hetzelfde betekent, maar let’s check facts: de overgang betekent namelijk de hele periode waarin jouw lichaam zich klaar maakt om niet meer ongesteld te worden. Dit gebeurt in verschillende fases (pre-menopauze, menopauze, en post-menopauze). De menopauze is de dag van je allerlaatste ongesteldheid, en duurt in principe dus maar letterlijk één dag.

Wat is pre menopauze?

Ok, de naam zegt het al: pré betekent ‘voor’. Dus met pre-menopauze wordt letterlijk ‘de periode voor de menopauze‘ bedoeld. Met een beetje geluk verloopt deze periode soepeltjes, maar als je je lichaam een beetje in de gaten houdt zul je een aantal veranderingen kunnen opmerken. Ieder lichaam is daarbij verschillend, en is het moeilijk te zeggen vanaf welke leeftijd jij de menopauze kunt verwachten. Ergens tussen je veertigste en zestigste verjaardag zal het gaan gebeuren. Gemiddeld worden vrouwen rond hun 51e levensjaar namelijk niet meer ongesteld.

6x natuurlijke manieren om overgangsklachten te verminderen

5 x tekenen van de pre menopauze

Heel fijn die verschillende fases, maar hoe weet je nu dat de pre menopauze is aangebroken?

1. PMS klachten

Heb jij nooit erg last van gehad? Dan kun je het nu gaan meemaken: PMS klachten. Fysiek kan dit betekenen dat je last hebt van pijnlijke borsten, een opgezwollen buik of mega zin in vettig eten. Daarnaast kun je extra emotioneel worden of je zelfs depri voelen. Als jij hier (gelukkig!) nooit last van hebt gehad kun je tijdens de pre menopauze hier opeens mee te maken hebben. Heb jij altijd al last gehad van PMS klachten, kunnen deze tijdens de pre menopauze juist verergeren. Halleluja! Tip van de dag: eet vooral veel groene groenten zoals bladspinazie. Deze bevatten het stofje chlorofyl wat jouw hormonen enigszins in balans houdt.

Elke maand weer die PMS klachten… maar wat is het nou precies?

2. Onregelmatig ongesteld

Als jij last het van PCOS ben je wel gewend aan een onregelmatige menstruatiecyclus, maar als jij normaal altijd een regelmatige cyclus had zul je nu raar opkijken dat je opeens veel eerder of later ongesteld wordt. Misschien krijg je tussentijdse bloedingen, wordt je opeens heel hevig ongesteld, of is het juist minder dan normaal.

3. Opvliegers

Ook tijdens de pre menopauze kunnen opvliegers jouw nachten aardig verstoren. Niet alleen ‘s nachts trouwens, maar ook overdag kun je het opeens onwijs warm krijgen. Soms duurt het maar vijf minuutjes, terwijl je de andere keer een half uur zwetend naar verkoeling zoekt. Je krijgt deze fijne momentjes omdat het oestrogeengehalte in je lichaam nogal schommelt. Hoewel je ze niet helemaal kunt tegenhouden kun je ze wel verminderen. Laat dat kopje koffie bijvoorbeeld achterwege, gebruik iets minder kruiden tijdens het avondeten, en probeer iets meer te bewegen.

4. Emotionele veranderingen

Bij het zien van een puppy kun je al in huilen uitbarsten, komt die mooie reclame voorbij voel je je onderlip al trillen en als je te lang moet wachten bij het verkeerslicht raak je al geïrriteerd. Bij het minste geringste kun jij tijdens de pre menopauze emotioneel worden. Je kunt zelfs zo depri worden dat je jezelf haast niet meer herkent. Ook al is dit één van de meest voorkomende klachten tijdens de overgang: neem jezelf vooral serieus! Praat erover met anderen, ben bewust van je gevoelens en zoek desnoods hulp. Zo kun je kiezen voor een natuurlijke oplossing als fyto-oestrogeen, wat zowel bij mannen als vrouwen de boel tijdens de pre menopauze een beetje in balans houdt. Helpt het niet? Check dan bij je huisarts of hij je kan helpen. Zo kan hij bijvoorbeeld Angeliq voorschrijven. Let bij het gebruik van dit medicijn wel even goed op alle voorwaarden, zo wordt aangeraden dit niet langer dan twee jaar te gebruiken.

5. Verstoord slaapritme

Ja hoor, die plafonddiensten zullen steeds vaker voorkomen. Door al die veranderingen in je hormonen kan het tijdens de pre menopauze gebeuren dat je helemaal niet moe wordt, of minder snel in slaapt valt. Misschien val je wel snel in slaap maar word je midden in de nacht weer klaarwakker, waardoor je ‘s ochtends minder uitgerust wakker wordt, en vervolgens sneller emotioneel wordt, of juist meer koffie drinkt… en dan is het cirkeltje weer rond. Lekker eh, die overgang?! Probeer gedurende de dag voldoende L-tryptofaan binnen te krijgen. Dit zorgt voor de aanmaak van serotonine waardoor je ‘s avonds beter slaapt. Je vindt L-tryptofaan in bijvoorbeeld chocolade (jeej!), haver en bananen.

Benieuwd of jij in pre menopauze zit? Doe hier de test

Vriendin

Reageer op artikel:
Is het zover? 5 x tekenen dat jij in de pre menopauze zit
Sluiten