Tekort aan vitamine D? Zo herken je het aan je huid

Lekker, die zonnestraaltjes? We kunnen er geen genoeg van krijgen. Dat is ook best logisch: de zon zorgt voor de aanmaak van vitamine D, waardoor we ons vrolijk voelen. Ook zien we er in de zomer vaak veel beter uit, het lijkt alsof we onze ‘glow’ weer terug hebben. Dat komt omdat onze huid voldoende vitamine D aanmaakt, en er daardoor zo stralend uitziet. Een tekort aan vitamine D kan daarentegen juist vervelende gevolgen hebben voor onze huid.

Voor je meteen naar de drogist rent om een mega grote voorraad vitamine pillen in te slaan, wil je waarschijnlijk wel even alle ins & outs weten

Vitamine D

Wanneer jij lekker veel de zon in gaat, maakt je vanzelf voldoende vitamine D aan. Helaas zijn de weergoden niet zo gul met de zon in ons landje, dus is er een grote kans dat je lichaam onvoldoende vitamine D aanmaakt. Je kunt dan bijvoorbeeld vitamine D2 of D3 slikken, om zo je lichaam een beetje te helpen. Experts geven de voorkeur aan D3, aangezien dat meer lijkt op de vitamine die ons lichaam zelf aanmaakt.

Tekort aan vitamine D?

Dat jij vrolijker bent in de zomer dan in die donkere wintermaanden is geen toeval. De zon zorgt voor de aanmaak van vitamine D, waardoor je humeur weer een boost krijgt. Een tekort aan vitamine D kan er zelfs voor zorgen dat je je depressief voelt. Doordat vitamine D zorgt voor de aanmaak van calcium, kun je bij een tekort aan vitamine D ook pijn krijgen aan je botten en gewrichten, of last krijgen van je spieren. Ook is het niet raar dat jij in de koude maanden liever een winterslaap houdt, aangezien een tekort aan vitamine D kan zorgen voor vermoeidheid.

Een stralende, egale huid krijgen? We delen 6 tips die je gaan helpen

Vitamine D en je huid

Niet alleen je botten en spieren merken het tekort aan zonnestraaltjes, ook je huid zal eronder lijden als jij te weinig vitamine D aanmaakt. Het betekent niet dat jij als een gek naar tropische oorden moet vliegen om daar onbeschermd ieder zonnestraaltje op te vangen. Te veel, te lang (en onbeschermd!) de zon in gaan is namelijk niet zo’n goed idee. Daar wordt je huid op lange termijn namelijk niet veel beter van. Te weinig vitamine D heeft daarentegen ook weer zo z’n nadelen.

1. Puistjes

Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat jij meer zweet. En een bezweet voorhoofd kan er weer voor zorgen dat je onzuiverheden en puistjes krijgt. Zorg er dan dus voor dat je voldoende (maar niet teveel!) exfolieërt met een BHA exfoliant.

2. Grauwe huid

Als jij naar je vakantiefoto’s kijkt zul je niet alleen een lekker tintje of verbrande neus terug zien, maar je zult jezelf ook zien ‘glowen’. Als jij die sprankel mist, en je huid er nogal dof uitziet, kan dat komen door een tekort aan vitamine D. Vul je voeding of vitamine dus aan met voldoende vitamine D, drink voldoende water en vergeet in je skincare geen vitamine C toe te voegen

3. Je hebt donkere kringen

Slaap jij jezelf een ongeluk, maar zie je er ‘s ochtends nog steeds vermoeid uit? Als jij jouw donkere kringen niet weg krijgt kan dat komen door een gebrek aan vitamine D. Grote kans dat die donkere kringen verdwijnen als jij meer vitamine D binnen krijgt. Slik jij vitaminen bij het leven, en merk je nog steeds geen verschil? Dan kan er een andere oorzaak zijn voor die vervelende donkere kringen.

4. Je huid is droog

Je hydrateert je huid niet alleen door goede producten te gebruiken, maar ook van binnenuit kun je je huid helpen. Je denkt als eerste aan die twee liter water per dag die je binnen moet krijgen, maar ook vitamine D draagt bij aan een gehydrateerde huid. Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat je huid erg droog aanvoelt. Again…duik niet meteen onder die zonnebank met de hoop je vitamine D aan te vullen. Een droge huid is veel beter te verhelpen dan een door zon beschadigde huid.

Dag zon, dag vitamine D: zo herken je een vitamine D tekort

Reageer op artikel:
Tekort aan vitamine D? Zo herken je het aan je huid
Sluiten